PdF:MSBK_LLM5 Literatura 5 - Informace o předmětu
MSBK_LLM5 Literatura 5
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MSBK_LLM3 Literatura 3
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Didaktika literární výchovy 1. Předmět je zaměřen na základní teoretické otázky výuky literatury a praktické aktivity (zejména interpretační) při práci a uměleckou literaturou v podmínkách mateřské školy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti: 1. budou znát spektrum možností praktických (interpretačních, reprodukčních, tvořivých) aktivit při literárněvýchovné práci s uměleckou literaturou,. 3. budou schopni tyto poznatky aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole.
- Osnova
- 1. Místo literární výchovy v předškolní přípravě dětí, její obsah a cíle ve vztahu k oblastem předškolního vzdělávání. 2. Specifika procesu recepce literárního textu dětmi předškolního věku (emocionální a racionální složka recepce), vytváření čtenářských návyků. 3. Příprava učitele mateřské školy na práci s uměleckým textem, řízená literární komunikace, motivace k literárněvýchovným aktivitám. 4. Didaktická interpetace, metody didatické interpretace a jejich modifikace v podmínkách mateřské školy. 5. Interpretační práce s poezií a vybranými prozaickými žánry. 6. Reprodukční, tvořivé a herní činnosti při práci s literaturou v mateřské škole.
- Literatura
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
- KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aktivní analytická práce studentů se vzorovými texty, induktivní a deduktivní postupy, diskuse nad odbornými problémy předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: písemné zpracování výběrové tematické bibliografie (bibliografický údaj s krátkou anotací; tematické okruhy zadány na začátku výuky) beletristických knih pro děti předškolního věku doplněné náměty na jejich využití při různých aktivitách v mateřské škole s důrazem na možnosti rozvíjení estetické vnímavosti. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Didaktika literární výchovy.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/MSBK_LLM5