NJ_M100 Základy oborové didaktiky

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Janík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M100/Kombi01: Pá 20. 9. 18:00–18:50 učebna 65, Pá 4. 10. 18:00–18:50 učebna 65, Pá 18. 10. 18:00–18:50 učebna 65, Pá 8. 11. 18:00–18:50 učebna 65, Pá 22. 11. 18:00–18:50 učebna 65, Pá 6. 12. 18:00–18:50 učebna 65, M. Janík
NJ_M100/Prez01: Út 14:00–14:50 učebna 60, M. Janík
Předpoklady
! NJP_UDI Úvod do didaktiky němčiny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Die Vorlesung führt in das Studium des Faches Deutsch als Fremdsprache ein. Es werden folgende zentrale Themen erläutert: Fremdsprachendidaktik; Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts; Bezugswissenschaften der Fremdsprachendidaktik; Fragen und Methoden der Sprachlehr-Sprachlernforschung, DaF-Didaktik.
Výstupy z učení
Am Ende des Kurses ist der Studierende in der Lage die Komplexität und Interdisziplinarität der Fremdsprachendidaktik zu verstehen.
Osnova
  • Fremdsprachendidaktik und ihre Bezugswissenschaften (Linguistik; Psycholinguistik; Pragmalinguistik; Literaturwissenschaft; Kulturwissenschaft; Pädagogik); Methoden des fremdsprachlichenunterrichts; DaF-Didaktik; Sprachlehr- und Sprachlernforschung
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
    doporučená literatura
  • HUNEKE, Hans-Werner a Wolfgang STEINIG. Deutsch als Fremdsprache : eine Einführung. 5., neu bearb. und erw. Aufl. Berlin: Erich Schmidt, 2010, 306 s. ISBN 9783503122035. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 5., gegenüber der vierten u. Tübingen: A. Francke, 2007, xviii, 655. ISBN 9783772082344. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 9783468496547. info
  • Einführung in die Didaktik des Unterrichts : Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Edited by Gert Henrici - Rainer Bohn - Claudia Riemer. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1994, xiv, 273-5. ISBN 3871169587. info
  • HENRICI, Gert a Claudia RIEMER. Einführung in die Didaktik des Unterrichts : Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Bd. 1. Edited by Rainer Bohn. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1994, xiv, 271 s. ISBN 3-87116-954-42. info
  • HENRICI, Gert a Claudia RIEMER. Einführung in die Didaktik des Unterrichts : Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Bd. 2. Edited by Rainer Bohn. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1994, xiv, s. 27. ISBN 3-87116-957-91. info
  • MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin: Langenscheidt, 1994, 119 s. ISBN 3468496729. info
Výukové metody
Vorlesung; theoretischer Input
Metody hodnocení
Die Vorlesung ist mit dem Kolloquium abgeschlossen; Evaluationsmethoden: Essay; Kolloquium
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.