PdF:PDR_PER2 Pedagogika a edukační realita - Informace o předmětu
PDR_PER2 Pedagogika jako věda o edukační realitě 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/10. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- PDR_PER1 Pedagogika a edukační realita
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- prohloubit a usoustavnit poznatky o edukačních procesech, o vlivech prostředí na osobnost, o působení edukačních subjektů atd., které student získal na různých úrovních svého předchozího studia pedagogiky. Student by měl byt schopen pedagogickou realitu kriticky posuzovat, zkoumat a výsledky poznání využívat pro rozvoj osobnosti v podmínkách společnosti vědění.
- Osnova
- 1. Tematický celek – prostředí edukace
- Edukační realita – vymezení pojmu
- Pedagogika jako věda o edukační realitě
- Edukační prostředí a jeho typologie
- Edukační prostředí školy a rodiny
- Struktura a kontext edukačních procesů
- Edukační proces jako jeden z druhů sociální interakce
- Vstupní determinanty edukačních procesů
- Edukační prostředí školní třídy, psychosociální klima třídy
- Psychosociální klima školy a kultura školy
- Vztah dědičnosti, prostředí, výchovy
- 2. Tematický celek – cíle edukace
- Hodnotová orientace a edukace, pedagogická teleologie
- Cíle výchovy jako orientace edukačního procesu
- Cíle vzdělávání a výchovy
- Funkce cílů edukace
- Vztah mezi cíli, podmínkami a prostředky edukace
- Taxonomie cílů edukace
- Pyramida edukačních cílů
- Cílová orientace ve vyučování
- Cíle edukace v antice, ve středověku, v renesanci a v osvícenství, v moderní společnosti
- Vzdělávací oblasti a jejich cílové zaměření
- 3. Tematický okruh – obsah edukace
- Transformace cílů edukace ve výchovně-vzdělávací obsahy
- Konkretizace výchovných cílů ve vývoji společnosti
- Obsah vzdělávání v historické perspektivě
- Vzdělávací oblasti a obory (obsah mravní, estetické a tělesné výchovy apod.)
- Ontodidaktická a psychodidaktická transformace obsahu
- Pojetí, dimenze a formy kurikula
- Kurikulum ve vzdělávacích programech (RVP ZV, ŠVP)
- Standardy v edukaci
- 4. Tematický okruh – pedagogická komunikace a interakce: procesy vyučování a učení a jejich aktéři
- Pedagogická komunikace a interakce – vymezení pojmů
- Dialogický charakter pedagogické komunikace
- Komunikace ve škole: verbální a neverbální komunikace, učební úlohy, učitelovy otázky a žákovy odpovědi, mocenské konstelace ve školní třídě
- Časové a prostorové hledisko v pedagogické komunikaci, organizační formy výuky
- Sociální aspekty pedagogické interakce: učitelovy postoje k žákům a učitelovo očekávání.
- Učení ve školním kontextu: žákovské prekoncepty, konceptuální učení a konceptuální změna, učení z textu a obrazového materiálu, sociální a psychomotorické učení
- Učební strategie a styly učení žáků, autoregulace učení
- Učitelovo pojetí výuky, učitelovo myšlení, interakční a vyučovací styl učitele, učitelovy znalosti a učitelovo jednání
- Výuka a její koncepce, klíčové prvky v procesu výuky
- Výukové koncepce a metody: pojem výuková metoda, klasifikace výukových metod, aktivizující a komplexní výukové metody
- 5. Tematický okruh – kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti
- Hledisko aktivity v dějinách pedagogiky
- Funkce aktivity v edukaci
- Samostatnost v rozvoji osobnosti
- Kreativita v edukaci
- Podstata tvořivosti (kreativity)
- Vztah aktivity, samostatnosti a tvořivosti při formování osobnosti
- Tvořivý žák, tvořivý učitel, tvořivá škola
- Metody rozvíjející kreativity žáků
- Tvořivý proces, řešení problémů
- Rozvoj tvořivé osobnosti
- Literatura
- povinná literatura
- Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
- Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál.
- Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.
- Maňák, J., Janík, T., Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
- Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti: teorie a praxe. Praha: ASPI Publishing.
- Pelikán, J. (2007). Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum.
- Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu vyučovací hodině. Praha: Portál.
- Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.
- Jurčová, M. (2009). Tvorivosť v každodennom živote a vo výskume. Bratislava: IRIS.
- Kožmín, T. (1995). Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing.
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2005). Praha: VÚP.
- Poláková, J. (2008). Smysl dialogu. O směřování k plnosti lidské komunikace. Praha: Vyšehrad.
- Zelina, M. (2004). Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: IRIS.
- Hlavsa, J. (1981). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
- Malina, J. et al. (1993). O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Brno: MU.
- Maňák, J. (1995). Rozvoj aktivity samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU.
- Skalková, J. (1971). Aktivita žáků ve vyučování. Praha: SPN.
- Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
- Hrbáčková, K. et al. (2010). Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů. Brno: Paido.
- Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
- Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Bílá kniha. (2001). Praha: Ústav informací ve vzdělávání.
- Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
- Dacey, J. S., & Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada.
- Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Kučerová, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon.
- Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido
- Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU.
- Chalupa, B. (2005). Tvořivé myšlení. Brno: Barrister a Pricipal.
- Kožuchová, M. (1995). Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava: SPN.
- Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- posouzení kvality výstupů
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: dle rozvrhu. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/PDR_PER2