SC4BK_SpP Basics of special pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0/1.2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites
The subject is primary intendede for students of bachelory program of social pedagogic specialisation in combined form.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject in theoretical level introduces to problematics of education and teaching of individuals that demand a special care.
At the end of the course, the students will be able:
- Define the position of social pedagogy in the pedagogical sciences and all their supporting fields.
- Define the basic focuses of interest and the possibilities of an individual approach with special needs.
- Understand the difficulties of particular handicaps and possibilities to educate the individuals suffering from the handicap.
Syllabus
  • Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
  • 1. Special pedagogic as scientific disipline.
  • 2. Summary of evolution history of SP.
  • 3. Clasification, terminology.
  • 4. Socialisation, integration/inclusion.
  • 5. Special-pedagogical diagnostic. Methodes of special pedagogic.
  • 6. Pedagogic-psychological advising system.
  • 7. Learning disabilities.
  • 8. Psychopaedic. Mental retardation.
  • 9. Somatopaedic. Body handicaps.
  • 10. Etopaedic. Lesions of behaving and emotions.
  • 11. Logopaedic. Handicaps of speech and communication.
  • 12. Surdopaedic. Hearing handicaps.
  • 13. Oftalmopaedic. Visual handicaps.
  • 14. Combinated malfunctions and handicaps.
  • 15. Autism.
  • 16. Alternative and augmentative communication.
  • 17. New therapeutical conceptions in work with handicaped individuals.
  • 18. School by health care institutions, game theraphy. Vouluntarism in hospitals.
  • 19. Leisure in life of handicaped individuum.
  • 20. Social pedagogue, pedagogue of leisure time in special – pedagogical institution.
Literature
    required literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • MICHALÍK, J. aj. Zdravotní postižení a pomáhající profese. 512 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
    recommended literature
  • PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. info
  • SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých I. Olomouc: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X.
  • PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici . Brno : MU, 1997.
  • ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaringologie a foniatrie. Brno: Paido. 1996, 2. přepracované vydání 1999.
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
  • ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
  • DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník :[terminologický a výkladový]. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001, 223 s. ISBN 80-902536-2-8. info
  • Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, 123 pp. ISBN 80-85931-91-5. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects of physical disabled education). Brno: Paido, 1999, 135 pp. ISBN 80-85931-69-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • ŠLAPAL, Radomír. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996, 42 s. ISBN 8085931176. info
  • Obecná psychiatrie. Edited by Petr Zvolský. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994, 189 s. ISBN 80-7066-955-1. info
  • Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vyd. Univerzita Karlova v Praze. ISSN 1211-2720.
Teaching methods
Lecture with individually preparation and study hour.
Visit facilities for people with special needs.
Assessment methods
Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam
The course is finished by: finish seminary work (from visit facilities for people with special needs), past exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SC4BK_SpP