PdF:SP4RC_SVTP Strategies in Education of Pup - Course Information
SP4RC_SVTP Strategies in Education of Pupils with Heavy Disability
Faculty of EducationAutumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Prerequisites
- 75 % attendance
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The aim of this course is define and specify strategies of education of pupils with severe disability.
- Learning outcomes
- Outcomes: student is able to define term severe and multiple disability, support, therapies and education, define areas, causes and classification of disordered communication of people with health disability, mental retardation, cerebral palsy, define alternative and augmentative communication, specify possibilities of support of communication with pupils with severe disability
- Syllabus
- Education, environment and ways of support: - Support provided by teacher towards pupils with severe disability - support and education, - early intervention - Disordered communication ability of people with severe disability - Approaches towards development of communication skills of people with severe disability - Possibilities of alternative and augmentative communication - Age specifics, therapies
- Literature
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-802-6207-160
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti (Speech therapy for young adults with disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 pp. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením (Support of motor development of people with physical disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
- BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace systému alternativní a augmentativní komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Application of Alternative and Augmentative Communication Systems in Children with Special Educational Needs). In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 263-280. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 pp. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- OŠLEJŠKOVÁ, Hana and Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální (Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 pp. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
- Teaching methods
- lecture, theoretical presentation, discussion
- Assessment methods
- participation 70%,written test -30 questions, to pass the exam 75 % of answers must be correct.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SP4RC_SVTP