PdF:SPDC016 Profilace - poruchy učení - Informace o předmětu
SPDC016 Profilace - širší vědní základ - Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Vypracování individuálního vzdělávacího plánu pro žáka s diagnostikovanou specifickou poruchou učení Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky. Výuka v předmětu SPU ve dvou semestrech
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (2)
- Cíle předmětu
- Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat rozšířené znalosti z oboru specifických poruch učení
- Propojit je s didaktikou českého jazyka, cizího jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí zájmu oboru, a to v národním i mezinárodním kontextu.
- Umět se orientovat v odborné literatuře specifických poruch učení naší i zahraniční a v elektronických databázích.
- Umět specifikovat osobnost žáka z pohledu jeho učebních preferencí a strategií
- Umět využít získané poznatky ke zpracování přehledové studie z oboru SPU
- Umět zpracovat případovou studii s využitím poznatků z SPU a patopsychologie - Osnova
- Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice,
projevy specifických poruch učení
• Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
• Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání • Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí
• Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD). Deficity dílčích funkcí
• Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
• Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
• Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
• Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
• Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
• Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
Specializační okruhy
Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU
Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody
Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU
Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
- Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice,
projevy specifických poruch učení
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to students with learning disorders in inclusive school environment. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 164 s. ISBN 978-80-210-7110-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
- REID, Gavin. Dyslexia : a practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, xx, 388. ISBN 9780470760406. info
- REID, Gavin a Shannon GREEN. 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. New York: Continuum, 2007, xi, 123. ISBN 9780826493989. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 8085931893. info
- Specifické poruchy učení a chování :sborník 2000. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-7178-389-7. info
- Výukové metody
- Diskuse, rešerše, přehledové studie.
- Metody hodnocení
- Diskuse na základě plnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPDC016