SPk505 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk505/Kombi01: Pá 8. 11. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 15. 11. 8:00–13:50 učebna 53, So 30. 11. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 13. 12. 8:00–13:50 učebna 52, J. Pipeková
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů a zaměření na jedince se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací a kombinovanými vadami.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty těmito znalostmi: Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola dle §16 odst. 9, základní škola speciální, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 27/2016 Sb., RVP ZŠS. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole speciální, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole speciální. Výstupy z učení:
student umí definovat středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardaci; orientuje se v edukačním systému; umí charakterizovat základní školu speciální; ovládá metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientuje se ve vzdělávacích programech pro žáky se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
Výstupy z učení
Studenti umí definovat středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardaci; orientují se v edukačním systému; umí charakterizovat základní školu speciální; ovládají metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientují se ve vzdělávacích programech pro žáky se středně těžkým, těžkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra.
Osnova
  • 1.Charakteristika středně těžké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2.Charakteristika těžké a hluboké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 3.Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. Bazální stimulace. 4.Kombinované postižení. 5.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 6.Základní škola speciální. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 7.Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 8.Přípravný stupeň. Vzdělávací program. 9.Didaktické zásady používané na základní škole speciální. 10.Didaktické metody používané na základní škole speciální. 11.Vyučovací formy používané na základní škole speciální. 12.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 13.Speciálněpedagogická diagnostika se zaměření na psychopedickou diagnostiku. 14.Profesní příprava jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 15.Pracovní uplatnění a dospělost osob se střední, těžkou a hlubokou mentální retardací. 16.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 17.Literatura z oblasti psychopedie.
Literatura
  • Ošlejšková, H., Vítková, M. et al. (2013) Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Výukové metody
Konzultace, diskuze.
Metody hodnocení
Docházka doporučená, písemný test.
Informace učitele
Tato specializace je pokračování specializace zaměřené na lehké mentální postižení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.