PdF:SPk543 Behavioral Disorders 2 - Couns - Course Information
SPk543 Behavioral Disorders 2 - Counseling, Assessment and Intervention
Faculty of EducationAutumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Prerequisites
- Behavioral Disorders 1 - Counseling, Assessment and Intervention
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders) (programme PdF, N-SPZP)
- Course objectives
- The aim of the course is to strengthen the competences of students in the field of specialneeds intervention. They will learn to use basic techniques for intervention at individual/group level with the focuse on a child at risk, with challenging behavior in terms of family, school, institutional education.
- Learning outcomes
- After the successful passing of the course the student will have the knowledge how to apply intervention in case the work on the system/group/individual level.
- Syllabus
- • Counseling and intervention in the educational process of special needs education, definition of counseling in relation to social work
- • The inclusive trends in residential care /standards in residential care and its context at individual level
- • The concept of resilience and inclusion in specialneeds intervention
- • Specifics of the interventions in the context of the needs of the different target groups: Internal and external behavioral disorders
- • Intervention methods, forms, topics
- • Intervention 3P
- Literature
- required literature
- Rieger, Z. (2011) Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. (1. vyd.) Praha: Portál.
- PETERKOVÁ, Michaela. Kurz dobré nálady : lépe zvládejte emoční propady a výkyvy. Illustrated by Libor Drobný. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 115 stran. ISBN 9788026210146. info
- PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 stran. ISBN 9788074811388. info
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii (Resources for Special Educational Intervention). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 pp. ISBN 978-80-210-6617-5. info
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE and Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- recommended literature
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014, 390 s. ISBN 9788026207726. info
- VOJTOVÁ, Věra and Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování (Early Intervention as a Resource of Inclusive Approaches to Children at Risk of Behavioral Disorders). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 pp. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009, 106 s. ISBN 9788073675448. info
- Teaching methods
- Class discussions, projects in team,reading, practicing expressive therapy, case management, self-studies.
- Assessment methods
- Exam, methodology of the project. 50:50
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SPk543