PdF:SPk545 Narušená komunikační schopnost - Informace o předmětu
SPk545 Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk545/01: So 19. 10. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 8. 11. 8:00–13:50 učebna 60, I. Bytešníková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení s problematikou vývoje řeči a jazykových schopností, logopedické intervence u dětí předškolního věku. Seznámení s jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku, aplikace na praktické případy u dětí s narušenou komunikační schopností.
- Výstupy z učení
- Student má teoretické znalosti z oblasti pojmů narušené komunikační schopnosti vztahující se k předškolnímu věku; má přehled o jednotlivých druzích narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku; umí aplikovat získané poznatky na praktické případy u dětí s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace, současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika, dítě se specificky narušeným vývojem řeči- charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. Opožděný vývoj řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. Dyslalie - současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence u dětí předškolního věku. Narušení fluence řeči u dětí předškolního věku. Poruchy zvuku řeči u dětí předškolního věku - huhňavost, palatolalie. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. Mutismus u dětí předškolního věku. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika. Spolupráce logopeda a dalších odborníků při intervenci u dětí předškolního věku.
- Literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- LECHTA, Viktor a Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule : koktavost a jiné neplynulosti řeči. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 124 stran. ISBN 9788073678494. info
- HARTMANN, Boris a Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti : rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Translated by Pravoslav Prokeš. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 82 s. ISBN 9788073870218. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
- Výukové metody
- konzultace, diskuse ve třídě, domáci příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk545