PdF:SPkK15 Oftalmopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPkK15 Oftalmopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku s důrazem na poradenství a podporu samostatného života osob nevidomých a osob s oslabeným viděním. Studenti získají znalosti o vlivu postižení zraku na kvalitu života, systému vzdělávání, speciálních pomůckách, poradenství a intervenci.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- rozumět specifickým projevům a vlivům zrakového postižení na osobnost člověka a na jeho vývoj
- schopen klasifikovat zrakové postižení z různých hledisek
- prezentovat možnosti poradenství a vzdělávání pro osoby s postižením zraku v ČR
- zvládnout základy provázení člověka se zrakovým postižením
- doporučit základní speciální pomůcky pro zvládnutí každodenního života člověka s oslabeným viděním a člověka nevidomého - Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie - vymezení oboru a jeho postavení v multidisciplinárním pojetí.
- 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí.
- 3. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad.
- 4. Základní speciální pomůcky pro slabozraké a nevidomé se zaměřením na věk, stupeň postižení.
- 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby. Střediska a jejich klientela.
- 6. Osobnost člověka se zrakovým postižením (specifika vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
- 7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. Postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad).
- 8. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Edukace žáků s postižením zraku. Braillovo písmo.
- 9. Kombinovaná postižení s postižením zraku. Hluchoslepota.
- 10. Poradenství a intervence: poskytovatelé služeb, specifikace služeb.
- 11. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení, orientace v prostoru a samostatný pohyb. Hlavní chyby.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 182 s. ISBN 807184053X. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, praktická ukázka, video
- Metody hodnocení
- ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPkK15