PdF:SPkK75 Raná logopedická a surdopedick - Informace o předmětu
SPkK75 Raná logopedická a surdopedická intervence
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 4. 10. 8:00–13:50 učebna 52, So 19. 10. 8:00–13:50 učebna 53, So 9. 11. 8:00–13:50 učebna 52, So 16. 11. 8:00–13:50 učebna 52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s intervencí u dětí s identifikovatelným rizikem vývoje řeči a jazykových schopností a dětí potenciálně rizikových. Na konci předmětu bude student znát způsoby intervence v období nezáměrné a záměrné komunikace, bude seznámen s možnostmi hodnocení krmení a orálních schopností v různých fázích vývoje a bude schopen vysvětlit specifika terapie v oblasti krmení a orálních schopností. Student se rovněž bude orientovat v oblasti hodnocení sluchového vnímání dětí raného věku a nutnosti vizuální podpory v oblasti rozvoje funkční komunikace. Předmět odráží aktuální pojetí logopedické intervence zaměřené na děti raného věku.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v kategorizaci dětí s identifikovatelným rizikem a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji komunikační schopnosti; ovládá specifika vývoje řeči a jazykových schopností v raném věku; orientuje se v intervenci u dětí v období nezáměrné a záměrné komunikace; umí uvažovat o možnostech intervence u dětí v raném věku včetně dětí vysoce rizikových. Student je schopen zhodnotit reakce dítěte na zvukové podněty a ovládá nástroje pro hodnocení sluchového vnímání dětí raného věku. Orientuje se v oblasti budování funkční komunikace, tedy využití vizuálně motorických systémů komunikace u neslyšících nebo využití auditivně verbální metody u dětí s využitelnými zbytky sluchu.
- Osnova
- Vymezení rané logopedické intervence, situace v zahraničí a ČR. Okruh dětí rané logopedické intervence – děti s identifikovatelným rizikem a potenciálně identifikovatelným rizikem vývoje komunikační schopnosti. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. Orální reflexy. Orofaciální terapie. Senzomotorická stimulace. Diagnostické postupy a materiály, diferenciace dle věku a obtíží. Specifika sběru a analýzy anamnestických údajů v raném věku. Model mezioborové spolupráce. Terapeutické postupy a materiály aplikované v naší i zahraniční praxi. Intervence zaměřená na interakci rodič- dítě. Analýza případových studií – diagnostické postupy. Analýza případových studií – terapeutické postupy.
- Literatura
- povinná literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 262 s. ISBN 978-80-210-8659-3. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu : funkční hodnocení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 124 stran. ISBN 9788021081307. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému splnění je třeba zodpovědět 75 % otázek) a ústní zkouška. Student zpracuje seminární práci reflektující téma rané logopedické intervence v české i zahraniční odborné literatuře v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4. Rozprava nad vybranými tématy.
- Informace učitele
- Další literatura:
Ciccotti, S. (2008) Rozumíte svému děťátku? Zajímavé psychologické experimenty pro lepší pochopení nejmenších dětí. Praha: Portál. Publishing.
Dokoupilová, M., Fišárková, B. & Novotná L. (2009). Narodilo se předčasně: průvodce péčí o nedonošené děti. Praha: Portál.
Fábianová, A. (2014). Orofaciálna a bazálna stimulácia. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Fendrychová, J., & Borek, I. (2007). Intenzivní péče o novorozence. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
Kapalková, S. et al. (2010). Hodnotenie komunikačních schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov v Bratislave.
Kapalková, S., & Dušeková, Ľ. (2005). Vývin gest v ranom veku In Lechta, V. a kol. Logopaedica VIII Zborník slovenskej asociácie logopédov. Bratislava: Liečreh Gúth.
Lang, S. (2002). Breastfeeding special care babies. Edinburgh: Baillière Tindall.
Love, R. J., Wanda, G. W. (2009) Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Owens, R. E: Language development: An introduction. (2008). Boston: Allyn and Bacon.
Oravkinová, Z. Raná logopedická intervencia u detí s rázštepom pery a podnebia. (2010). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo.
Rossetti, L. M. (2001) Communication intervention. Birth to three. Canada: Singular.
Slančová, D. Štúdie o detskej reči. (2008). Prešov: Filozofická fakulta.
Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing,
Vatera, W., & Boudzio, M. (1996). Od prvního hlasu k prvním slovům. Metodická příručka. Praha: Tech Market.
Navazující předměty
Logopedická intervence v předškolním věku; Speciálněpedagogická diagnostika logopedická. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPkK75