PdF:XTIp01 Informační technologie - Informace o předmětu
XTIp01 Informační technologie
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XTIp01/01: Po 14:00–15:50 učebna 28, K. Picka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Kurz připravuje učitele mateřské školy na rozvoj informatického myšlení dětí. Cílem je připravit učitele na to, jaké metody a postupy mohou využívat na podporu informatického myšlení ve vazbě na matematickou pregramotnost. Student by měl obecně pochopit smysl digitálních technologií, umět využívat digitální technologie tak, aby podpořil rozvoj dovedností dětí ke hraní a učení.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu by měl:
- umět využívat poznatky z vývojové psychologie při plánování činností dětí s digitálními technologiemi;
- chápat význam rozvoje algoritmického myšlení;
- umět metodicky zpracovat konkrétní aktivitu vedoucí k rozvoji informatického myšlení;
- prezentovat zpracovanou aktivitu v rámci semináře;
- znát a dodržovat zásady bezpečnosti a hygieny práce při práci s technologiemi;
- navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků v předškolním vzdělávání;
- prakticky vytvořit interaktivní studijní materiál a prezentovat jej;
- ovládat základy práce s interaktivními prvky a přípravou podpůrných materiálů pro výuku;
- efektivně využívat multimediální výukové materiály. - Osnova
- 1. Digitální technologie - využití internetu v práci učitele MŠ, interaktivní tabule v MŠ, tablety a další dotyková zařízení v MŠ, další multimediální zařízení v MŠ.
- 2. Algoritmy v běžném životě.
- 3. Možnosti rozvoje algoritmického myšlení.
- 4. Mezipředmětové vztahy – matematická pregramotnost (rozvoj prostorové orientace).
- 5. Software pro děti.
- 6. Dětské programovací jazyky.
- 7. Digitální a robotické hračky.
- 8. Výukové metody a formy s využitím digitálních technologií.
- 9. Bezpečná práce s digitálními technologiemi v mateřské škole.
- 10. Digitální technologie v životě mateřské školy - organizace řízených činností s digitálními technologiemi ve skupinách, digitální koutek, vlastní tvorba žáků za použití digitálních technologií.
- Literatura
- HLAVATÝ, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
- ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 312 s., ISBN 9788025122266
- ECKERTOVÁ, L. a D. DOČEKAL. Bezpečnost dětí na Internetu. Computer Press, 2013, ISBN 9788025138045
- DOSTÁL, J. Tvorba výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 9788024427836
- DOSTÁL, J. Interaktivní tabule: Příručka plná otázek a odpovědí užitečných pro úspěšné využívání interaktivní tabule nejen ve vzdělávání. Olomouc, 2012, 66 s. ISBN 978-80-87658-00-0
- DOSEDLA, Martin a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Kurz: MSBP_ZIT - Základy informačních technologií, SV4BP_DT1E Didaktická technologie 1, ZS1BP_DIT1 Informační technologie 1 - prezenční studium. In Katedra technické a informační výchovy - elmood.ped.muni.cz. 2017.
- POŽÁR, J. Informační bezpečnost. Aleš Čeněk, 2005, ISBN 8086898385
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
- Metody hodnocení
- Student vytvoří interaktivní studijní materiál pro mateřské školy a obhájí jej. Zpracuje seminární práci na přidělené téma z oblasti ICT a MŠ.
- Informace učitele
- http://elmood.ped.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/XTIp01