ZS1BK_KAVP Kognitivní a vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 hodiny. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání teoretických vědomostí o psychických zvláštnostech dítěte primárního stupně základní školy z pohledu kognitivní a vývojové psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitele primárního stupně základní školy. Na konci kurzu bude student schopen:
- popsat a vysvětlit základní pojmy z oboru kognitivní a vývojové psychologie
- charakterizovat změny v psychickém vývoji dítěte
- aplikovat poznatky kognitivní a vývojové psychologie v praxi učitele primární školy
Osnova
  • 1. Percepce, vnímání, pozornost.
  • 2. Motivace.
  • 3. Pamět a učení.
  • 4. Myšlení a řeč.
  • 5. Kognitivní vývoj.
  • 6. Řešení problémů a tvořivost.
  • 7. Činitelé psychického vývoje, dědičnost a faktory vnějšího prostředí, zákonitosti psychického vývoje a periodizace.
  • 8. Období raného vývoje. Prenatální období, novorozenecké období, kojenecký věk. Batolecí věk.
  • 9. Předškolní věk.
  • 10. Mladší školní období.
  • 11. Období dospívání (puberta, adolescence).
  • 12. Dospělost, časná a střední dospělost, pozdní dospělost a stáří. 13. Aplikace poznatků kognitivní a vývojové psychologie v praxi učitele 1. stupně ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
    doporučená literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
Výukové metody
přednáška, četba textů
Metody hodnocení
písemná zkouška (60% úspěšnost)
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.