CJ2BP_L9S1 Literatura v českých zemích a česká dětská literatura 19. století 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou seznamování formou seminární výuky se základy literárně kritické práce. Zkoumána jsou literární díla osvícenské etapy a národního obrození. Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • 1. Úvod do studia české literatury první poloviny 19. století. 2. Jazykové obrany a jejich role v počátcích obrození. 3. Obrozenská literatura a její inspirace literaturou světovou. 4. Klasicismus v literatuře. 5. Jan Kollár. 6. Staročeské literární podvrhy a jejich role v kulturním dění. 7. Václav Kliment Klicpera a české divadlo. 8. Karel Hynek Mácha a romantismus v české literatuře. 9. Karel Sabina. 10. Božena Němcová. 11. Karel Havlíček Borovský. 12. Josef Jaroslav Langer.
Literatura
  • MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
  • DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
  • NOVÁK, Arne. Stručné dějiny literatury české. Edited by Antonín Grund - Rudolf Havel. 1. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1946, 818 s. URL info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Seminární výuka. Seminář je zakončen semestrálním písemným testem z literatury první půle 19. století a osvícenské literatury. Test obsahuje 10 otevřených otázek. Podmínkou úspěšného zakončení semináře je také odevzdání seminární práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.