PdF:IVc607 Basics of diagnostics and appl - Course Information
IVc607 Basics of diagnostics and application of behavior change methods
Faculty of Educationautumn 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/1.5. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 23. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Sat 24. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 30. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Sat 31. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 20. 11. 9:00–16:50 učebna 35
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Behavior Technician - Accredited Qualification Course (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět představuje základy diagnostiky a zákonitostí a pravidel pro aplikaci postupů směřujících ke změně chování jedince. V rámci předmětu budou vysvětleny základní principy a postupy funkčního hodnocení chování pomocí přímých i nepřímých behaviorálních diagnostických metod a technik. Předmět představí postupy funkční analýzy chování, včetně jejich variací (např. zkrácená funkční analýza chování, analýza chování s využitím latence nebo prekursorů problémového chování), zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Součástí předmětu je i praktický nácvik metod behaviorální změny.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent předmětu dokáže popsat základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování a prakticky provést asistenci při funkčním hodnocení chování a provádění funkční analýzy chování. Porozumí základním pojmům a postupům aplikace metod behaviorální změny, např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd. Prakticky provádí aplikace metod behaviorální změny, zejména využívá posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládne techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby.
- Syllabus (in Czech)
- základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování
- asistence při funkčním hodnocení chování
- provádění funkční analýzy chování
- posilování
- rozvrhy posilování
- trest
- využití promptů a jejich postupné odstraňování
- intenzivní učení (discrete trial training)
- Literature
- MAŠTENOVÁ, Z. Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. In: Špeciálny pedagóg. Časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax 2016, 5 (1), s. 71-77
- BARBERA, M. L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími 1. vydání, 1. dotisk, MU Brno, 2019. 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9
- COOPER, J. O., HERON, T. E., HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis 2 vydání. Harlow: Pearson Education Ltd., 2014. 751 s. ISBN 978-1-29202-321-2
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Assessment methods (in Czech)
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: 8 h teorie 10 h cvičení.
Information on the extent and intensity of the course: 18 hodin.
- Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/IVc607