PdF:MS2RC_DMA1 Didaktika matematiky 1 - Informace o předmětu
MS2RC_DMA1 Didaktika matematiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/22. 12. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro základní školy (program PdF, C-CV, směr Matematika pro základní školy)
- ZSS Matematika pro střední školy (program PdF, C-CV)
- ZS1 Matematika pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 2. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky; poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Zdůraznění důležitosti transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Informace o některých reálných číslech. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Výuka matematiky v nižších ročnících víceletých gymnázií.
- Osnova
- Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy.
- Literatura
- HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava k výuce matematiky na základní škole. Výběr vhodných výukových metod.
- Metody hodnocení
- písemný test, zkouška
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/MS2RC_DMA1