PdF:SPkK63 Podpůrná opatření u jedinců se - Informace o předmětu
SPkK63 Podpůrná opatření u jedinců se sluchovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání. Očekávané výstupy: - student se orientuje se v nové školské legislativě; - dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy; - je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán; - se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.
- Výstupy z učení
- student se orientuje se v nové školské legislativě; dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy; je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán; se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): - Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce. - 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. - Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). - Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. - Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu). - Obecná charakteristika podpůrných opatření. - Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení: - Oblast podpory: Organizace výuky; - Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem; - Oblast podpory: Intervence; - Oblast podpory: Pomůcky; - Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání; - Oblast podpory: Hodnocení; - Oblast podpory: Příprava na vyučování; - Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní; - Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem; - Oblast podpory: Úprava prostředí. Pomůcky: FM technologie SmartLink+, přijímač k FM technologii a iSense Micro - studenti se seznámí a sami si vyzkouší, že sluchadla zajišťují slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál je udržován v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu. Ovšem v akusticky náročných situacích je třeba kromě adekvátního frekvenčně- specifického zesílení sluchadel nutné zajistit co nejvyšší poměr signál-šum (SNR/ signal-to-noise ratio). To bude umožněno při práci s bezdrátovými doplňky, kdy lze pro studijní účely simulovat zprostředkování zřetelného signálu řeči
- Literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- Výukové metody
- Diskuse, samostudium, plnění úkolů během semestru dle instrukcí vyučujícího na začátku semestru.
- Metody hodnocení
- Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se sluchovým postižením se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření v rozsahu min. 2-3 strany A4. Písemná zkouška (70 % úspěšnost) a ústní zkouška
- Informace učitele
- Povinná literatura Barvíková, J. a kolektiv (2015) Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Doporučená literatura Allen, G. S. (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc. Easterbrooks, R. S., Estes, E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Fitzpatrick, M. E., Doucet, S. P. (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme. Gifford, H. R. (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Madell, R. J., Flexer, C. (2011) Pediatric audiology casebook, New York: Thieme. Opatrilová, D. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPkK63