SPkK63 Podpůrná opatření u jedinců se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání. Očekávané výstupy: - student se orientuje se v nové školské legislativě; - dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy; - je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán; - se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.
Výstupy z učení
student se orientuje se v nové školské legislativě; dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy; je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán; se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): - Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce. - 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. - Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). - Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. - Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu). - Obecná charakteristika podpůrných opatření. - Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení: - Oblast podpory: Organizace výuky; - Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem; - Oblast podpory: Intervence; - Oblast podpory: Pomůcky; - Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání; - Oblast podpory: Hodnocení; - Oblast podpory: Příprava na vyučování; - Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní; - Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem; - Oblast podpory: Úprava prostředí. Pomůcky: FM technologie SmartLink+, přijímač k FM technologii a iSense Micro - studenti se seznámí a sami si vyzkouší, že sluchadla zajišťují slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál je udržován v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu. Ovšem v akusticky náročných situacích je třeba kromě adekvátního frekvenčně- specifického zesílení sluchadel nutné zajistit co nejvyšší poměr signál-šum (SNR/ signal-to-noise ratio). To bude umožněno při práci s bezdrátovými doplňky, kdy lze pro studijní účely simulovat zprostředkování zřetelného signálu řeči
Literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
Výukové metody
Diskuse, samostudium, plnění úkolů během semestru dle instrukcí vyučujícího na začátku semestru.
Metody hodnocení
Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se sluchovým postižením se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření v rozsahu min. 2-3 strany A4. Písemná zkouška (70 % úspěšnost) a ústní zkouška
Informace učitele
Povinná literatura Barvíková, J. a kolektiv (2015) Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Doporučená literatura Allen, G. S. (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc. Easterbrooks, R. S., Estes, E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Fitzpatrick, M. E., Doucet, S. P. (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme. Gifford, H. R. (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Madell, R. J., Flexer, C. (2011) Pediatric audiology casebook, New York: Thieme. Opatrilová, D. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.