PdF:SPp124 Specializace: Surdopedie 1 - Informace o předmětu
SPp124 Specializace: Surdopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp124/01: Čt 8:00–11:50 učebna 32, L. Vrbecká Doležalová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umět definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Orientovat se v možnostech diagnostiky sluchových vad; umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u dětí se sluchovým postižením; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Student je schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence jedinců se sluchovým postižením; umět popsat strukturu komplexní péče; systém vzdělávání; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálněmotorickými komunikačními systémy; znát možnosti tlumočení z/do znakového jazyka a umět popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • student umí definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením; • orientuje se v možnostech kompenzace sluchových vad; • umí popsat strukturu komplexní péče a systém vzdělávání; • je seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy.
- Osnova
- • Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie. • Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, screeningová vyšetření, osobnost jedince se sluchovým postižením. • Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, charakteristika hlasového projevu u jedinců se sluchovým postižením. • Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, vizuálně motorické komunikační systémy – český znakový jazyk, znakovaná čeština. • Individuální sluchová protetika, přístroje pro individuální logopedickou péči, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a kochleárním implantátem. • Průkopníci vzdělávání neslyšících (ob. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích.
- Literatura
- povinná literatura
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
- neurčeno
- Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál.
- Výukové metody
- Semináře. Student v průběhu semestru absolvuje průběžné testování (online) a zpracuje seminární práci. Téma a forma budou upřesněny vyučujícím: studium odborného textu, myšlenková mapa, případová studie. Informace budou aktualizovány v Interaktivních osnovách v Informačním systému MU.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test.
- Informace učitele
- www.detskysluch.cz www.cktzj.com www.ruce.cz www.ticho.cz www.pevnost.com www.lorm.cz www.teiresias.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPp124