PdF:SPp407 Sociology for Special Educatio - Course Information
SPp407 Sociology for Special Education
Faculty of Educationautumn 2020
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPp407/01: each odd Wednesday 18:00–19:50 učebna 50, Z. Szabó Lenhartová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education for Education (programme PdF, B-SP3S) (2)
- Course objectives
- At the end of the course the student will have information on the following topics: the history of sociology, social dimensions of disability, social intervention in special education, problematics of family, sociology of medicine, social work, specificity of the postmodern society.
- Learning outcomes
- Students have basic information on sociology as a discipline;
students have basic knowledge about the subjects of contemporary sociology. - Syllabus
- • History of Sociology
- • Basic sociological paradigms
- • Basic sociological terminology (norm and deviation, inclusion, exclusion, function and dysfunction)
- • Family in sociology (function of family, nuclear and wider family, current family phenomena)
- • Sociology of medicine (pathology, social meaning of illness and disability)
- • Postmodern society and its theorists (Bauman, Beck, Giddens)
- Literature
- required literature
- MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. info
- KŘÍŽOVÁ, Eva. Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 142 stran. ISBN 8086429571. info
- GOFFMAN, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Translated by Tomáš Prášek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 8086429210. info
- GOFFMAN, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Translated by Tomáš Prášek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 8086429210. info
- WINKLER, Jiří and Miloslav PETRUSEK. Velký sociologický slovník (Great Dictionary of Sociology). Praha: Karolinum Praha, 1997, 598 pp. Academia. ISBN 80-7184-164-1. info
- KELLER, Jan. Úvod do sociologie (Introduction to Sociology.). In Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1995. ISBN 80-85850-06-0. info
- recommended literature
- SLEPIČKOVÁ, Lenka and Helena VAĎUROVÁ. Sociální inkluze osob s postižením (Social Inclusion of Persons with Disabilities). In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 23-49. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- BAUMAN, Zygmunt and Tim MAY. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Translated by Jana Ogrocká. Druhé vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 239 stran. ISBN 9788074190261. info
- BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6., přepracované a doplně. Praha: Grada Publishing, 2005, 188 stran. ISBN 8024711974. info
- KELLER, Jan. Dvanáct omylů sociologie (Sociology's Twelve Mistakes.). In Dvanáct omylů sociologie. Praha: SLON, 1995. ISBN 80-85850-09-5. info
- GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991, 336 s. ISBN 0-14-013739-4. info
- not specified
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením (Education, Intervention and Therapy for Adults and Elderly People with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 pp. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073678739. URL info
- MURPHY, Robert Francis. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 188 s. ISBN 8085850982. info
- Teaching methods
- lecture, discussion
- Assessment methods
- Written test (65% of correct answers minumum, closed questions)
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/SPp407