PdF:SPc324 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc324 Poradenství, diagnostika a intervence v logopedii II
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc324/01: So 18. 9. 8:00–13:50 učebna 54, So 2. 10. 8:00–13:50 učebna 54, So 9. 10. 8:00–11:50 učebna 54, B. Chleboradová
- Předpoklady
- SOUHLAS
Ukončení předmětu SPc316 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenty seznámit s aktuálními poznatky, možnostmi a postupy v podpoře, rozvoji a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Tematicky bude výuka zaměřena na specifika forem narušené komunikační schopnosti, s nimiž se u žáků ve školním věku setkáváme.
- Výstupy z učení
- Student v rámci výuky získá informace o možnostech a postupech podpory žáků s narušenou komunikační schopností - kategorie, se specifiky ve vzdělávání a podpůrných opatření; seznámí se s postupy analýzy speciálních vzdělávacích potřeb.
- Osnova
- 1. Narušená komunikační schopnost ve školním věku. 2. Diagnostika a terapie narušené komunikační schopnosti ve školním věku. 3. Možnosti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 4. Podpůrné postupy a možnosti ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
- Literatura
- doporučená literatura
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 119 stran. ISBN 9788026202219. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vydání první. Brno: MSD, 2005, 267 stran. ISBN 8086633381. info
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
- DVOŘÁK, Josef. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 146 s. ISBN 80-902536-4-4. info
- DVOŘÁK, Josef. Vývojová verbální dyspraxie. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 143 s. ISBN 80-902536-5-2. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný test - podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí; ústní zkouška. Ve výuce je požadována 70% účast.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPc324