Vi6008 Učitelská praxe 3

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/10. 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Burešová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
Mgr. BcA. Dita Valerianová (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti z vlastní výuku a interakci s žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru. Celkem jde o 120 hodin praxe, z toho 80 hodin přímo ve škole a 40 hodin věnovaných především přípravě vlastní výuky, případně pomoci provázejícímu učiteli (např. oprava písemek, vytváření pomůcek apod.).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• zefektivní proces plánování, realizace a reflexe vlastní výuky,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• osvojí si základní dovednosti vztahující se ke všem složkám práce učitele (výukovým i nevýukovým),
• reflektuje klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci.
Osnova
  • • vlastní výuka – 20 hodin,
    • tandemová výuka - 20 hodin,
    • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.),
    • náslechy ve výuce (nejen) provázejících učitelů (dle možností školy),
    • vedení pedagogického deníku a zpracovávání dlouhodobého komplexního portfoliového úkolu
Literatura
  • MAREŠ, Jiří a Peter GAVORA. English-Czech educational dictionary. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 215 s. ISBN 8071783102. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Výukové metody
Formy výuky • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace • učitelskou praxi lze absolvovat na následujících zařízení: ZUŠ, SOŠ, kulturní instituce (galerie, muzeum - edukátor v kultuře), specializovaná zařízení(střediska volného času, sociální služby, zdravotnická zařízení), grafické studio
Metody hodnocení
• dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (10)
Informace učitele
V případě, že nebudete na praxi řádně zapsáni, praxe vám nebude uznána.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.