PdF:XGEp01 Praktikum k poznávání společno - Informace o předmětu
XGEp01 Praktikum k poznávání společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XGEp01/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 8:00–9:50 učebna 6, St 18:00–19:50 učebna 6, J. Egerle, M. Jireček
XGEp01/02: St 22. 9. až St 15. 12. St 10:00–11:50 učebna 6, M. Jireček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studenti by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
- kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
- vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
- ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
- Osnova
- 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
- 2. Voda v krajině
- 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
- 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
- 5. Doprava a dopravní prostředky
- 6. Zvyky a tradice
- 7. Česká republika – reálie
- 8. Život našich předků v minulosti
- 9. Povolání a řemesla
- 10.Cesta do pravěku
- Literatura
- doporučená literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
- MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
- Metody hodnocení
- Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
Požadavky k zakončení:
1. Docházka – maximálně 2 absence
2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce - požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat.
3. Prezentace připravených aktivit
Prezentace připravených aktivit Studenti si v prvním semináři vyberou 4 geografická a 4 historická témata. Ke každému vybranému tématu zpracují 1 aktivitu vhodnou pro výuku v MŠ. Zpracovanou aktivitu vložíte do odevzdávárny k předmětu v ISu a to nejpozději do úterý do 12 hodin do příslušné složky. Vyučující vybere studentky, které budou v následujícím semináři svoji aktivitu prezentovat. Prezentováno bude celkem 10 témat, zpracováno bude 8 aktivit k 8 vybraným tématům, přičemž každá aktivita bude zvolena pro jinou činnost. Celkem proběhne 10 seminářů, 11. seminář je určen k prezentaci prací a opravě aktivit dle pokynů vyučujících. Účast na 11 semináři je povinná.
Činnosti a rozvíjené dovednosti:
· Manipulace s pomůckami, pozorování
· Experimentování a pokusy
· Venkovní výuka
· Rozvoj jazykových dovedností
· Rozvoj matematických dovedností
· Rozvoj výtvarných dovedností
· Rozvoj pracovních dovedností
· Rozvoj hudebních dovedností
· Rozvoj pohybových dovedností
Po prezentaci aktivity následuje diskuze a zhodnocení aktivity. Představené aktivity studentkami či vyučujícími nebudou nahrávány.
Požadavky na obsah zpracované aktivity: - viz tabulka vložená ve studijních materiálech. Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf - Informace učitele
- Předmět bude zahájen "geografickou částí", ve druhé polovině semestru bude pokračovat "historickými tématy".
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/XGEp01