XTVk23 Pohybové hry a pohybová tvořivost

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVk23/01: Pá 19. 11. 16:00–17:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 26. 11. 18:00–19:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, P. Vlček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen navrhnout a aplikovat zásobník tematicky zaměřených cvičení a pohybových her pro rozvoj všech pohybových schopností, her pro manipulaci s náčiním, soutěživých her, her tvořivých a her pro zdokonalování pohybových dovedností v jednotlivých úkonech s předměty, pomůckami a věcmi, jež děti obklopují.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti základních lokomočních činností se zaměřením na chůzi, běhy, skoky, poskoky a lezení
Osnova
  • 1. Jednoduché úkony s předměty, pomůckami a náčiním k získávání a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky hravou formou.
  • 2. Smyslové a psychomotorické hry.
  • 3. Zvládaní základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu.
  • 4. Osvojení si základních pojmů souvisejících s vlastními hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk.
  • 5. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jakou součást jednotlivých tematických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play).
  • 6. Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obutí, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách, činnosti směřující k prevenci úrazů při hrách.
  • 7. - 12. Samostatný výstup na zvolené téma formou pohybové pohádky, kde student uplatní techniku a metodika nácviku zadané konkrétní činnosti, s důrazem na možnost zařazení do režimu dne v mateřské škole v herně i na hřišti.
Literatura
    povinná literatura
  • BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi : soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 153 s. ISBN 9788026201076. info
  • DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Translated by Miloslava Lázňovská. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 181 s. ISBN 9788073677992. info
  • KAPLAN, Aleš, Jan NEUMAN a Dušan BARTŮNĚK. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti pod střechou : [cvičení pro rozvoj základního pohybového fondu dětí od 5 do 13 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 807178785X. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
    doporučená literatura
  • HANŠPACHOVÁ, Jana. Veselé hry s malými dětmi : [náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 8071783358. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Diagnostické hodnocení u nácviku herních dovedností dle osnovy předmětu; ukázky organizace pohybové hry na zadané téma; soubor pěti písemně zpracovaných pohybových her se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností dle vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.