ZS1BK_IVZ1 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Tento předmět obsahově slučuje dva předměty povinné pro studenty oboru Učitelství pro 1. stupeň v prezenční formě ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 1 a ZS1BP_PIV1 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření správné představy o Zemi jako vesmírném tělese a zvláště o podmínkách, které panují v krajinné sféře. Ty jsou podmíněny zvláště kosmickými faktory – gravitací, elektromagnetickým zářením..., vytvářejícími právě panující přírodní podmínky naší planety včetně zákonitostí geografické diferenciace krajinné sféry. Tyto podmínky jsou rozhodující pro vznik, vývoj a trvání života a jsou v poznané části vesmíru jedinečné.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen: • na základě správné představy o Sluneční soustavě a Zemi jako vesmírném tělese charakterizovat jednotlivé objekty Sluneční soustavy a popsat pohyby těchto těles • odvodit vlastnosti těles a odborně správně používat jednotky, měřidla při zkoumání vybraných veličin (délka, objem, hmotnost, síla, teplota a čas) • popsat vnitřní stavbu planety Země, charakterizovat jednotlivé sféry Země, lokalizovat libovolné místo na Zemi s využitím zeměpisné sítě • charakterizovat vybrané minerály, horniny a půdy, na základě zkoumání vlastností těchto neživých přírodnin je bezpečně poznat, u hornin také třídit dle způsobu vzniku • popsat a pomocí jednoduchých experimentů dokázat složení a vlastnosti vybraných látek, s důrazem na vlastnosti vody a vzduchu • rozlišit a pomocí jednoduchých experimentů dokázat vratné a nevratné změny látek, popsat a pomocí jednoduchých experimentů modelovat oběh vody na Zemi • Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Osnova
  • Téma jsou seskupena do 5 přednáškových bloků: 1. Vesmír pozorovatelný ze Země, Sluneční soustava 2. Země jako jedna z planet Sluneční soustavy 3. Vlastnosti těles - veličiny a jejich měření 4. Geologická stavba Země 5. Voda a vzduch na Zemi
Literatura
    doporučená literatura
  • NOVÁK, Svatopluk, Vladimír ŠTEFL, Josef TRNA a Martin WEINHÖFER. ZEMĚPIS 6 - 1. díl - Vstupte na planetu Zemi. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2007, 66 s. Seznam učebnic pro ZŠ, MŠMT ČR č.j. 8665/2007-22. ISBN 80-7289-080-8. info
  • Miléř a Hollan: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
  • NOVÁK, Svatopluk a Simona BARÁNYOVÁ. Zeměpisné učivo ve výuce vlastivědy a přírodovědy. Biologie, chemie, zeměpis. Praha, 2004, roč. 13, 4/2004, s. 199-204. ISSN 1210-3349. info
  • GRYGAR, Jiří. Vesmír, jaký je : současná kosmologie (téměř) pro každého. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 217 s. ISBN 8020406379. info
  • PATURI, Felix R. Kronika Země. Edited by Friedrich Strauch - Michael Herholz. 1. vyd. Praha: Fortuna Print, 1995, 576 s. ISBN 80-85873-40-0. info
  • DEMEK, Jaromír, Evžen QUITT a Jaroslav RAUŠER. Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1976, 400 s. info
Výukové metody
přednáška + cvičení
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen testem s volenými odpověďmi, který ověří znalosti základních principů stavby Země a procesů probíhajících ve vnějším i vnitřním okolí. Praktické poznávání vybraných minerálů a hornin.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/ZS1BK_IVZ1