PdF:ZS1BP_RRD1 Řečové dovednosti 1 - Rj - Informace o předmětu
ZS1BP_RRD1 Řečové dovednosti 1 - Rj
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Vahalová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět seznámí studenty se základními intonačními konstrukcemi ruštiny, které jsou důležité pro správné vyjadřování a komunikaci v ruštině.
Doporučuje se poslech v ruštině a nácvik správné výslovnosti čtením ruskojazyčných textů. - Výstupy z učení
- Studenti mají přehled o intonačních konstrukcích ruštiny a umí je používat.
- Osnova
- 1. Intonace, intonační konstrukce (IK) ruštiny, intonační centrum, přízvuk slovní a větný (frázový akcent), dělení věty na syntagmata.
- 2. Intonační konstrukce 1 (IK-1). Oznamovací věta.
- 3. Intonační konstrukce 2 (IK-2). Tázací věta s tázacím slovem. Oslovení, pozdrav, rozkaz.
- 4. Intonační konstrukce 3 (IK-3). Tázací věta bez tázacího slova, opakovaná otázka.
- 5. Intonační konstrukce 4 (IK-4). Neúplná tázací věta se spojkou a. Věty s výčtem.
- 6. Intonační konstrukce 5 (IK-5). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným a záporným hodnocením se dvěma intonačními centry.
- 7. Intonační konstrukce 6 (IK-6). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným hodnocením.
- 8. Intonační konstrukce 7 (IK-7). Emocionálně zabarvené věty. Věty se záporným hodnocením.
- 9. Intonace češtiny a ruštiny ve srovnávacím aspektu: věty oznamovací, tázací, rozkazovací.
- 10. Čtení dialogů.
- 11. Poslech a rozbor nahrávek (použití IK, vhodnost výběru IK).
- 12. Opakování: čtení a rozbor dialogů.
- Literatura
- povinná literatura
- KONEČNÝ, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, 169 stran. ISBN 9788072908356. info
- doporučená literatura
- HOBZOVÁ, Irina. Praktičeskije upražnenija po fonetike russkogo jazyka. Brno: neuveden, 2011, 95 s. URL info
- neurčeno
- Lízalová,L. Upražněnija po fonětikě sovremennogo russkogo jazyka. Brno 1991
- KOROTKOVA, O. N. a I. V. ODINCOVA. Zagadaj želanije : posobije po razvitiju reči dlja izučajuščich russkij jazyk kak inostrannyj. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2006, 221 s. ISBN 5865471538. info
- ODINCOVA, I. V. Čto vy skazali? : kniga po razvitiju navykov audirovanija i ustnoj reči dlja izučajuščich russkij jazyk. 2-e izd., ispravlennoje. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2003, 260 s. ISBN 5865472852. info
- LEBEDEVA, Julija Georgijevna. Učites' govorit' pravil'no : (posobije po fonetike russkogo jazyka). Učebnoje izd. Moskva: Vysšaja škola, 1986, 110 s. info
- BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
- LEBEDEVA, Julija Georgijevna. Zvuki, udarenije, intonacija : učebnoje posobije po fonetike russkogo jazyka dlja inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1975. info
- Výukové metody
- Aktivní účast při výuce, plnění zadaných úkolů, samostatná práce. Doporučuje se četba a poslech v ruském jazyce.
- Metody hodnocení
- Ústní zápočet: čtení dialogů (důraz je kladen na správnou ruskou výslovnost a správné použití intonačních konstrukcí).
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Doporučuji každodenní čtení a poslech v ruštině. Jen takovým způsobem si zdokonalíte svou ruskou výslovnost. To Vám pomůže ve studiu dalších předmětů, které jsou vyučovány v ruském jazyce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokud se přihlásí méně než 10 studentů, výuka se nebude konat. Studenti mohou chodit do odpovídajících předmětů katedry ruského jazyka a literatury.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/ZS1BP_RRD1