PdF:CJp401 Czech fonetics for foreigners - Course Information
CJp401 Czech fonetics for foreigners
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- CJp401/01: Tue 14:00–14:50 učebna 41, except Tue 25. 10., R. Ošmera
- Prerequisites
- BA knowledge of phonetics and phonology is expected
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- Students are able to differenciate between Czech and foreign phonetic language systems. Students are capable of explaining phonetic system of Czech language to a pupil with a different mother tongue.
- Learning outcomes
- At the end of the course students will be able to: - explain the basic differences between the phonetic system of the Czech language and the phonetic systems of some other world languages. - present the Czech speaking system to a non-spoken speaker, including its relationship to the graphic system of the Czech language. - find / prepare functional exercises to practice specific pronunciation. - explain the way of realization of concrete Czech voices and to suggest specific ways of practicing their pronunciation. - name the basic principles of realization of contextual speech in the Czech language (intonation, accent, melody) and to present them to pupils with a different mother tongue.
- Syllabus
- 1. Phonetics of Czech language for foreigners as a special linguo-didactic discipline. Sound means of coherent speech in Czech for foreigners (intonation, accent). 2. – 3. Comparison of phonetic system of Czech language with phonetic systems of the Slavic languages. 4. – 5. Comparison of phonetic system of Czech language with phonetic systems of the non-Slavic languages. 6. Presentation of the phonological system by Czech non-native speakers; sounds different from the foreigner’s mother tongue sounds 7. – 8. Techniques of practicing standard pronunciation of isolated expressions and practicing standard pronunciation in speech. 9. – 10. Analysis of foreigners‘ utterances; Identification of pronunciation problems; attempt to propose solutions. 11. – 12. Interference in sound system of Czech non-native speakers.
- Literature
- CONFORTIOVÁ, Helena. Význam výslovnosti při výuce češtiny jako cizího jazyka. In HLÍNOVÁ, Kateřina. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007–2009
- ANDRÁŠOVÁ, Hana. Metodické zásady nácviku české výslovnosti pro výuku cizinců. In ŠTINDLOVÁ, Barbora; ČEMUSOVÁ, Jana (eds.) Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2006–2007
- ZÍKOVÁ, Magdalena. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In HAJÍČKOVÁ, Zuzana; VACULA, Richard (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, s. 113–128.
- KULDANOVÁ, Pavlína. Basics of Czech orthoepy. Ed. 1st. Ostrava: University of Ostrava, 2013. 85 s. ISBN 978-80-7464-313-2.
- ŠIMEK, Jaroslav. Některé obvyklé problémy při osvojování českého hláskového systému cizinci. In HAJÍČKOVÁ, Zuzana; VACULA, Richard (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012
- HEDBÁVNÁ, Barbora; JANOUŠKOVÁ, Jana; VEROŇKOVÁ, Jitka. Výslovnost češtiny u cizinců – poznámky k metodám výuky. In HLÍNOVÁ, Kateřina. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007–2009
- ČADSKÁ, Milada a kol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997. Gramatická a fonetická cvičení pro výuku zahraničních studentů: určeno výhradně pro výuku vietnamských občanů. 1. vyd. Praha: SPN, 1974. 58 s.
- ROMAŠEVSKÁ, Kateřina. Jak překonat výslovnostní problémy, aneb o významu poslechu ve výuce češtiny pro cizince zejména ve skupinách rusky hovořících studentů. In HLÍNOVÁ, Kateřina (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011.
- SKARNITZL, Radek. Znělostní kontrast nejen v češtině. 1. vyd. Praha: Epocha, 2011, 267 s. ISBN 9788074251139. info
- PIŠLOVÁ, Simona. Jazykové hry. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1996, 95 s. ISBN 8071683094. info
- PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny :s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 366 s. ISBN 80-7066-843-1. info
- Teaching methods
- Seminar - active participation is required + homework assignments.
- Assessment methods
- Active participation in the class + oral presentation at the end of the term. Requirements will be specified at the beginning of the term.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/CJp401