Cjp430 Psychohygiena v literatuře pro děti a mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Magdaléna Lípová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Cjp430/01: St 17:00–17:50 učebna 33, kromě St 26. 10., M. Lípová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá prací s vybranými knihami pro děti a mládež, které zpracovávají témata psychohygieny, emoční výchovy, mindfulness a relaxačních technik; jeho cílem je orientovat se v nabídce knih pro děti a mládež, které se zabývají psychologickými aspekty dětského prožívání, porozumění emocím a zacházení s nimi.
Výstupy z učení
Studenti si v průběhu výuky osvojí přehled o vybraných dílech literatury pro děti a mládež s tematikou emoční výchovy a psychohygieny a uvědomí si souvislosti mezi literaturou a psychologií, spojitosti s rozvojem dětského myšlení, psychosociálním a morálním vývojem dětí a dospívajících či vyrovnávání se s krizí a stresem.
Osnova
  • 1. Vymezení základních pojmů souvisejících s tématy psychohygieny, emoční výchovy, mindfulness a relaxačních technik; s psychologickými aspekty dětského prožívání, porozumění emocím a zacházení s nimi. 2. Proměnlivá charakterizace stresu a resilience v historii psychohygieny, základní relaxační techniky (hluboké dýchání, imaginace, procházení těla, pozorování přírody, zvuky...) 3. Literární obraz dětského prožívání a zvládání emocí v prózách pro děti a mládež. 4. Vybrané knihy pro děti a mládež, jejichž cílem je zprostředkovat dětem základní povědomí o psychologii, prožívání emocí, zacházení se stresem a řešení krizových situací. 5.-10. Vybraná díla s tematikou psychohygieny, zpracování témat v literatuře pro děti a mládež: stres a relaxace, resilience; imaginace; mindfulness; krize a její fáze (E. K. Ross, E. Erikson), zpracování v literatuře pro děti a mládež; strach, stud a další emoce, emoční zrání a vývojová psychologie; nemoc a nemocnice - příběhy (nejen) pro nemocné děti; publikace pro děti zaměřené na téma konce života (nakladatelství Cesta domů).
Literatura
    doporučená literatura
  • MÜLLER, Else. Příběhy z měsíční houpačky : autogenní trénink pro děti od 4 let. Translated by Eliška Závodná, Illustrated by Martina Špinková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 111 s. ISBN 9788073676247. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek s praktickými ukázkami technik psychohygieny.
Metody hodnocení
Kolokviální rozprava s vlastní reflexí a prezentací vybrané knihy pro děti a mládež, která zpracovává téma psychohygieny, emoční výchovy, mindfulness, relaxačních technik či práce se stresem a krizí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.