PdF:ICJp13 Didaktika ČJ 1 - Informace o předmětu
ICJp13 Didaktika českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJp13/01: St 12:00–13:50 učebna 58, kromě St 26. 10., K. Březinová
ICJp13/02: Čt 18:00–19:50 učebna 63, kromě Čt 27. 10., K. Březinová
ICJp13/03: Út 18:00–19:50 učebna 2, kromě Út 25. 10., K. Březinová - Předpoklady
- Student ovládá poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe, a to včetně pravopisu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu Po absolvování předmětu je student schopen definovat didaktiku českého jazyka jako vědu, podat její rozbor a ukázat na vztah k ostatním vědním oborům. Vyzná se v cílech a úkolech jazykového vyučování a v pojetí předmětu v RVP ZV. Orientuje se v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň základní školy a v dalších pomůckách. Ovládá nejnovější metody a formy ve vyučovacích hodinách. Chápe důležitost osobnosti učitele nejen při vyučování mateřštiny, ale i při výchově k národnímu vědomí a národním hodnotám, uplatňuje zásadu integrity. Vede žáky k osvojení základních pravidel českého pravopisu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: a) aplikovat cíle a úkoly jazykového vyučování stanovené RVP ZV; b) aplikovat při přípravě na vyučovací hodinu českého jazyka nejnovější metody, a to nejen při probírání nového učiva; c) vhodně propojovat jednotlivé složky mateřského jazyka (český jazyk, komunikační a slohovou výchovu a literární výchovu) a uplatňovat mezipředmětové vztahy; d) vybrat nebo sestavit vhodná cvičení a úkoly odpovídající individuálním a věkovým zvláštnostem žáků; e) psát bez pravopisných chyb a stylistických nedostatků.
- Osnova
- 1. Typy a struktura vyučovacích hodin. 2. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 3. Všestranný jazykový rozbor. 4. Metody práce učitele. 5. Didaktické zásady. 6. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 7. Práce s různými typy učebnic českého jazyka pro 1. stupeň základní školy. 8. RVP ZV (Standardy pro slohové a jazykové vyučování) 9. Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacím hodinách, jejich význam pro praxi. 10. Pravopisné vyučování, druhy pravopisu.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 137 s. ISBN 9788021042445. info
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- doporučená literatura
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, s. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň. spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
- KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- neurčeno
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
- Výukové metody
- Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především aplikace, analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, metody písemných testů a samostatné práce studentů.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář: Předmět je ukončen zápočtem, který student získává po splnění písemného testu. Jeho obsahem je zvládnutí dovednosti vyhledat a opravit v textu chybné jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického a řešení odůvodnit. Dovednost se z počátku nacvičuje v semináři, později formou samostatné práce (prostřednictvím úkolů v IS).V testu o deseti řádcích se může student dopustit pouze 2 chyb.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ a orientace v RVP ZV a Standardech pro základní vzdělávání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/ICJp13