PdF:ITVk22 Základy rytmické a kondiční gy - Informace o předmětu
ITVk22 Základy rytmické a kondiční gymnastiky
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: souhlas - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku.
- Výstupy z učení
- Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z tělesné výchovy v oblasti hudebně – pohybové výchovy, moderní gymnastiky, tance a kondiční gymnastiky.
- Osnova
- 1 Základní pojmy spojené s hudebním a rytmickým doprovodem, tancem a používaným náčiním, názvy tanců, základní hudebně pohybové vztahy. Zásady bezpečnosti a hygieny v rytmické a kondiční gymnastice.
- 2 Vnímání a prožívání rytmu, pohyby těla a jeho částí v konkrétních cvičeních, změny poloh, obměny tempa a rytmu.
- 3 – 4 Cvičení s náčiním (švihadlo, míč, obruč) při hudebním doprovodu.
- 5 – 6 Základní taneční kroky a jejich sestavy v konkrétních lidových a společenských tancích.
- 7 – 8 Tvorba pohybové skladby
- 9 – 11 Rytmická kondiční cvičení se zaměřením na posilování a protahování svalů těla.
- 12 Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků
- Literatura
- povinná literatura
- MIČKOVÁ, Hana a Hana ŠERÁKOVÁ. Severní Amerikou od Vikingů po současnost (náměty pro práci s žáky mladšího školního věku), 2. díl. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 139 s. ISBN 978-80-210-6786-8. info
- ADAMCOVÁ, Aneta a Hana ŠERÁKOVÁ. Taneční a pohybová výchova - Společenský tanec (náměty pro práci s žáky mladšího školního věku). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 100 s. ISBN 978-80-210-7460-6. info
- BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 42 s. Publikace 4766/pd-10/09-17/99. ISBN 978-80-210-4838-6. info
- KRAPKOVÁ, Hana. Rytmická gymnastika a současné gymnastické aktivity s hudbou ve školní tělesné výchově. Illustrated by Jana Šopková. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995, 57 s. ISBN 8070674822. info
- doporučená literatura
- Palmer, H. C. Teaching rhythmic gymnastics: a developmentally appropriate approach. Champaign: Human Kinetics, 2003.
- Murániová, A. Výchova tancom: metodika ako vychovávať deti tancom. Bratislava: CS Profi – Public, 2008.
- Výukové metody
- Slovní, názorně demonstrační a praktické.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v hodinách; znalost základních tanečních kroků; krátký samostatný výstup z lidového tance s přípravou; ukázka cvičení se švihadlem; tvorba krátké pohybové skladby s využitím náčiní nebo nářadí.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace 8 hodin.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/ITVk22