ITVk22 Základy rytmické a kondiční gymnastiky

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: souhlas
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z tělesné výchovy v oblasti hudebně – pohybové výchovy, moderní gymnastiky, tance a kondiční gymnastiky.
Osnova
  • 1 Základní pojmy spojené s hudebním a rytmickým doprovodem, tancem a používaným náčiním, názvy tanců, základní hudebně pohybové vztahy. Zásady bezpečnosti a hygieny v rytmické a kondiční gymnastice.
  • 2 Vnímání a prožívání rytmu, pohyby těla a jeho částí v konkrétních cvičeních, změny poloh, obměny tempa a rytmu.
  • 3 – 4 Cvičení s náčiním (švihadlo, míč, obruč) při hudebním doprovodu.
  • 5 – 6 Základní taneční kroky a jejich sestavy v konkrétních lidových a společenských tancích.
  • 7 – 8 Tvorba pohybové skladby
  • 9 – 11 Rytmická kondiční cvičení se zaměřením na posilování a protahování svalů těla.
  • 12 Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků
Literatura
    povinná literatura
  • MIČKOVÁ, Hana a Hana ŠERÁKOVÁ. Severní Amerikou od Vikingů po současnost (náměty pro práci s žáky mladšího školního věku), 2. díl. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 139 s. ISBN 978-80-210-6786-8. info
  • ADAMCOVÁ, Aneta a Hana ŠERÁKOVÁ. Taneční a pohybová výchova - Společenský tanec (náměty pro práci s žáky mladšího školního věku). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 100 s. ISBN 978-80-210-7460-6. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 42 s. Publikace 4766/pd-10/09-17/99. ISBN 978-80-210-4838-6. info
  • KRAPKOVÁ, Hana. Rytmická gymnastika a současné gymnastické aktivity s hudbou ve školní tělesné výchově. Illustrated by Jana Šopková. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995, 57 s. ISBN 8070674822. info
    doporučená literatura
  • Palmer, H. C. Teaching rhythmic gymnastics: a developmentally appropriate approach. Champaign: Human Kinetics, 2003.
  • Murániová, A. Výchova tancom: metodika ako vychovávať deti tancom. Bratislava: CS Profi – Public, 2008.
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách; znalost základních tanečních kroků; krátký samostatný výstup z lidového tance s přípravou; ukázka cvičení se švihadlem; tvorba krátké pohybové skladby s využitím náčiní nebo nářadí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace 8 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/ITVk22