RJ2002 Didaktika ruštiny 3
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2002/Kombi01: Pá 16. 9. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 30. 9. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 14. 10. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 4. 11. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 18. 11. 14:00–15:50 učebna 63, Pá 2. 12. 14:00–15:50 učebna 62, S. Koryčánková
RJ2002/Prez01: Čt 15:00–15:50 učebna 62, kromě Čt 27. 10., S. Koryčánková - Předpoklady
- Znalost ruského jazyka na úrovni B2/C1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení principů vyučování řečových dovedností ve výuce ruského jazyka na českých ZŠ. Důraz je kladen na rozvoj schopností studentů volby adekvátních metodických postupů a vytvoření vhodných didaktických prostředků, jejich zhodnocení a praktické použití pro rozvoj řečových dovedností s ohledem na věk žáků a očekávané výstupy. V rámci mikrovýstupů budou studenti vedeni k reflexi procesu výuky, zhodnocení potřeb žáků, použitých strategií pro dosažení didaktických cílů. Studenti se naučí samostatnosti v hodnocení vlastního postupu, výběru metod a pomůcek ve výuce ruštiny. Dalším cílem výuky předmětů je rozvíjení interkulturní komunikační kompetence studentů prostřednictvím spolupráce se studenty a vyučujícími Udmurtské Státní Univerzity (Rusko) v rámci projektu COIL (Collaborative Online International Learning).
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni volit a aplikovat vhodné metodické postupy, jež podporují rozvoj řečových dovedností žáků. Výsledkem spolupráce s vyučujícími a studenty Udmurtské Státní Univerzity (Rusko) budou vypracované didaktické prostředky pro rozvoj řečových dovedností ve výuce ruštiny.
- Osnova
- 1.-2. Řečové dovednosti a jejích rozvoj v hodinách ruského jazyka dle základních kurikulárních dokumentů (SERRJ, RVP ZV a Standardy ZV).
- 3.-4. Metodika rozvoje řečové dovednosti čtení. Práce s textem.
- 5.-6. Metodika rozvoje řečové dovednosti poslechu. Práce s audio nahrávkou.
- 7.-8. Metodika rozvoje řečové dovednosti psaní.
- 9.-10. Metodika rozvoje řečové dovednosti mluvení.
- 11.-12. Interakční cvičení ve výuce ruštiny.
- Literatura
- povinná literatura
- ROZBOUDOVÁ, Lenka. Cовремeнная дидактика русского языка как второго иностранного. Речевые умения. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 9788024646350
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ a Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Diskuze v mezinárodních skupinách se zahraničními studenty. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Je nutné vypracování portfolia.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Požadavkem k úspěšnému ukončení předmětu je aktivní účast v mezinárodním projektu COIL
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/RJ2002