RJ2002 Didaktika ruštiny 3

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2002/Kombi01: Pá 16. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 23. 10. 10:00–11:50 učebna 12, Pá 30. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 6. 11. 10:00–11:50 učebna 12, Pá 20. 11. 10:00–11:50 učebna 12, Pá 8. 1. 12:00–13:50 učebna 63, J. Krejčí
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni C1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Do výuky předmětu jsou zařazeny metody a přístupy ve výuce ruského jazyka. Pozornost je soustředěna na jejich uplatnění ve vyučování, použití tradičních a alternativních postupů. Důraz je kladen na práci s učebnicemi ruštiny a dalšími pomůckami ve výuce, jejich zhodnocení a praktické použití s ohledem na věk žáků, pedagogické požadavky a cíle. Studenti budou vedeni k prohlubování znalostí a schopností použití klasických i alternativních metod výuky ruského jazyka v součinnosti s možnostmi použití učebnic a jiných pomůcek. V rámci mikrovýstupů budou studenti vedeni k reflexi procesu výuky, zhodnocení potřeb žáků, použitých strategií pro dosažení pedagogických cílů. Studenti se naučí samostatnosti v hodnocení vlastního postupu, výběru metod a pomůcek ve výuce ruštiny.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni aplikovat klasické i alternativní metody při výuce ruského jazyka v součinnosti s možnostmi použití učebnic a jiných pomůcek. Taktéž budou schopni zvolit vhodné strategie pro dosažení pedagogických cílů ve výuce ruštiny.
Osnova
  • 1.-2. Řečové dovednosti a jejích rozvoj v hodinách ruského jazyka dle základních kurikulárních dokumentů (RVP ZV a Standardy ZV).
  • 3.-4. Metodika rozvoje řečové dovednosti čtení. Práce s textem.
  • 5.-6. Metodika rozvoje řečové dovednosti poslechu. Práce s audio nahrávkou.
  • 7.-8. Metodika rozvoje řečové dovednosti psaní.
  • 9.-10. Metodika rozvoje řečové dovednosti mluvení.
  • 11. Hry a dramatické postupy ve výuce ruštiny.
  • 12. Problémy začínajícího učitele. Zkušenosti z praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ a Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Zkouška se skládá z písemného testu a ústní části. Je nutné vypracování portfolia.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.