PdF:SO502 Tutoring of Soc. Excluded - Course Information
SO502 Individual Tutoring of the Socially Excluded Children
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
Ivana Plančárová (lecturer)
Bc. Zuzana Dvořáková (seminar tutor)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Social and Free Time Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, B-HE)
- Social Education (programme PdF, B-PD) (2)
- Social Education (programme PdF, B-SP)
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Assistant for Schools (programme PdF, B-VY)
- Course objectives
- During the whole semester (60 hours in total incl. preparation), the students carry out teaching practice, which entails individual tutoring of pupils with special needs, including socially disadvantaged pupils. The students are going to perform their tutoring in the pupil’s family, in the school or in another institution (e.g. a non-profit organisation; a university; a library). The purpose is to apply the gained knowledge and skills in practice and learn about the social aspects of education.
- Learning outcomes
- A student will be able to:
1) plan and realized individual learning plan
2) describe the learning difficulties of pupils from social disadvantage families
3) focus own teaching process individual way - Syllabus
- • The organisation of the cooperation (pupil selection, negotiating the terms of cooperation). • Tutoring plan. • As part of the course, the students will have the opportunity to attend lessons, mainly from the field of social and special education, focused on dealing with specific situations encountered during their practice (e.g. work with a pupil with special educational needs, communication with parents, etc.). • Tutoring – 26 hours of work with a pupil, 34 hours of lesson planning (worksheets, teaching aids), continuous record-keeping of the pupil’s progress, educational needs - administration • Submitting completed documents about tutoring in the appropriate homework vault of the IS.
- Literature
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Program Domácí učitel, Aktivní doučování, Asistentská praxe, Doučování dětí ze soc. znev. prostředí. In E-learningový kurz pro doučující studenty MU. 2016. info
- GULOVÁ, Lenka. Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách jako součást přípravy učitele. In Implementace předmětu Sociální komunikace se žákem (Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách), Univezita Tarase Ševčenka. 2014. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování romských dětí z pohledu studentů Masarykovy univerzity (Tutoring Roma children from the perspective of students of Masaryk University). Prevence. Praha: Život bez závislostí, Coolish Press, 2012, roč. 9, č. 6, p. 15 - 18. ISSN 1214-8717. info
- OBROVSKÁ, Jana, Olga KUSÁ, Zuzana LEHOTSKÁ, Ivana MARÁŠKOVÁ and Kateřina DOBEŠOVÁ. Školní a mimoškolní doučování metodika (Curricular and Extra-Curricular Tutoring). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 44 pp. ISBN 978-8086-85-3. URL info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (Evaluation of course tutoring children from socially disadvantaged backgrounds). In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1st ed. Brno: Muni PRESS, 2010, p. 56 - 91, 35 pp. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. E-learningová podpora výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. info
- PAVLÍČKOVÁ, Radka. Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí (Remarks from Tutorage of Socially Disadvantaged(Roma)Children in their Home Environment). In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: MU, 2009, 11 pp. ISBN 978-80-7315-188-1. info
- NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. (Tutoring or Social Support? Reflection on the project Home Tutor.). In Svět výchovy a vzděláví v reflexi současného pedagogického výzkumu - sborník abstrakt. 1. vyd. 2007, p. 96. ISBN 978-80-7040-987-9. info
- Teaching methods
- Theoretical preparation – lectures on Roma people and problems during the tuition, practical part – tuition, analysis - reflection
- Assessment methods
- The students keep a diary, in which they write down their experience and child´s progress, describe their emotions, how they there, the process of communication with the parents or teachers.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: doučování dětí v terénu. - Teacher's information
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2016/SZ9BP_DSZ/index.qwarp
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SO502