PdF:SOp150 Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SOp150 Inkluzivní a globální vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Lucie Alexová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp150/01: každou lichou středu 8:00–11:50 učebna 19, kromě St 26. 10., M. Kurowski
SOp150/02: každou sudou středu 8:00–11:50 učebna 19, M. Kurowski - Předpoklady
- Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je aktivní plnění konkrétních požadavků na práci studenta (řešení odborných témat). Předpokládá se schopnost kultivovaného vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině a aktivní zapojení do diskuse, schopnost zpracovat elektronické podklady (seminární práce) na didakticky propracované úrovni. Nezbytná je i schopnost sebereflexe, přijímat zpětnou vazbu ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na podněty a připomínky kolegů v rámci zadaného tématu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Předmět nabídne tematický a metodický vhled do oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV). Prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti si vyzkouší některé didaktické metody aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a prakticky se pak seznámí s globálními tématy formou jejich kritické reflexe. Prostřednictvím praktických ukázek se studenti seznámí s konkrétními tématy globálního rozvojového vzdělávání. V souladu s požadavky inkluzivního vzdělávání připraví studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími potřebami a schopnostmi. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenti znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků. Klíčové výstupy studentů: Zmapovat globální dimenze a klíčové otázky GRV. Umět rozlišit kritický a měkký přístup ke GRV. Získat přehled o existujících materiálech pro praxi GRV. Seznámit se s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy. Získat přehled o legislativních opatřeních a strategiích pro rozvoj inkluze ve vzdělávání. Umět pracovat s modelem kvalitní školy, tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole. Uplatnit teoretická východiska při tvorbě vhodných strategií výuky rozmanitých třídních kolektivů.
- Výstupy z učení
- Klíčové výstupy studentů: Zmapovat globální dimenze a klíčové otázky GRV. Umět rozlišit kritický a měkký přístup ke GRV. Získat přehled o existujících materiálech pro praxi GRV. Seznámit se s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy. Získat přehled o legislativních opatřeních a strategiích pro rozvoj inkluze ve vzdělávání. Umět pracovat s modelem kvalitní školy, tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole. Uplatnit teoretická východiska při tvorbě vhodných strategií výuky rozmanitých třídních kolektivů.
- Osnova
- Osnova: 1. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle 2. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.) 3. Evokační otázky a vztah k cílům 4. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv 5. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání, Paradigma inkluzivního vzdělávání 6. Inkluzivní škola a její kvalita, dimenze inkluze ve škole 7. Edukace v inkluzivní třídě/škole 8. Základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků 9. Podpůrné mechanismy v práci se třídou i jednotlivými žáky
- Literatura
- povinná literatura
- TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2016. 136 s.
- doporučená literatura
- BIOLEK, Jaroslav. PodObal : příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011, 264 s. ISBN 9788026006923. info
- HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. info
- neurčeno
- Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/grv-materialy/premyslime-o-grv.html
- HICKS, David. (2008) Ways of seeing: The origins of global education in the UK http://www.teaching4abetterworld.co.uk/docs/download2.pdf
- TOMLINSON, Carol A. The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. 2nd edition. Alexandria, VA: ASCD, 2014. ISBN 978-1-4166-1860-7.
- ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40– 51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- Výukové metody
- skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- splnění písemných úkolů a aktivní účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SOp150