PdF:XTVp23 Pohybové hry a pohybová tvořiv - Informace o předmětu
XTVp23 Pohybové hry a pohybová tvořivost
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XTVp23/01: Út 13:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, kromě Út 25. 10., M. Trávníček
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen navrhnout a aplikovat zásobník tematicky zaměřených cvičení a pohybových her pro rozvoj všech pohybových schopností, her pro manipulaci s náčiním, soutěživých her, her tvořivých a her pro zdokonalování pohybových dovedností v jednotlivých úkonech s předměty, pomůckami a věcmi, jež děti obklopují.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti základních lokomočních činností se zaměřením na chůzi, běhy, skoky, poskoky a lezení
- Osnova
- 1. Jednoduché úkony s předměty, pomůckami a náčiním k získávání a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky hravou formou.
- 2. Smyslové a psychomotorické hry.
- 3. Zvládaní základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu.
- 4. Osvojení si základních pojmů souvisejících s vlastními hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk.
- 5. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jakou součást jednotlivých tematických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play).
- 6. Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obutí, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách, činnosti směřující k prevenci úrazů při hrách.
- 7. - 12. Samostatný výstup na zvolené téma formou pohybové pohádky, kde student uplatní techniku a metodika nácviku zadané konkrétní činnosti, s důrazem na možnost zařazení do režimu dne v mateřské škole v herně i na hřišti.
- Literatura
- povinná literatura
- BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi : soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 153 s. ISBN 9788026201076. info
- DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Translated by Miloslava Lázňovská. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 181 s. ISBN 9788073677992. info
- KAPLAN, Aleš, Jan NEUMAN a Dušan BARTŮNĚK. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti pod střechou : [cvičení pro rozvoj základního pohybového fondu dětí od 5 do 13 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 807178785X. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
- doporučená literatura
- HANŠPACHOVÁ, Jana. Veselé hry s malými dětmi : [náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 8071783358. info
- Výukové metody
- Slovní, názorně demonstrační a praktické.
- Metody hodnocení
- Diagnostické hodnocení u nácviku herních dovedností dle osnovy předmětu; ukázky organizace pohybové hry na zadané téma; soubor pěti písemně zpracovaných pohybových her se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností dle vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/XTVp23