IHVp10 Didaktika hudební výchovy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVp10/01: Čt 12:00–12:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp10/02: Čt 14:00–14:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp10/03: Út 12:00–12:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
IHVp09 Praktikum z hudební výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika hudební výchovy 1 je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z hudební teorie, harmonie, dějiny hudby, nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění.
Výstupy z učení
Student: • - má osvojené a v praxi dovede používat postupy při nácviku vícehlasu; • - v propojení s prvky hry na tělo rozvijí senzomotorické dovednosti, rytmickou pohotovost, vnímání pulzace a rytmického ostinata; • - orientuje se v dur tonálním systému, dovede pracovat a v praxi využívat tonální metodu písňovou • - formou hry na zobcovou flétnu dovede pracovat s motivem, jeho rozšířením do věty, periody.
Osnova
  • Vokální činnosti – postup při nácviku vícehlasu. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Práce s dvoutaktím, čtyřtaktím – hudební perioda, věta; předehra, mezihra, dohra k písním. Taktování – 2/4, ¾, 4/4 takt, předtaktí (česká národní hymna). Rytmické a rytmicko–pohybové činnosti: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Rozvoj rytmického cítění a hra na tělo. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  •  LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004.  SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
  • KLINDERA, J. Hudební nauka I., II., III. – V. Praha: ARED 2002.
  •  SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  •  HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
    doporučená literatura
  • LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • Knopová, B. - Koutský, J. Ahoj, písničko! Praha: PANSOFIA, 1998. 30s.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • Knopová, B. - Koutský, J. Písničko, pojďme si hrát! Praha: ALBRA, 2002. 30s.
  • FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá / vícehlasá píseň – práce s textem – doprovod hrou na tělo a na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Orientace v dur tonálním systému. Student dovede pracovat a v praxi využívat tonální písňovou metodu. Rozvoj rytmických dovedností.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) – 2 říkadla/básničky – doprovod hrou na tělo; 1 básnička – zhudebnění, ruční zápis do notové osnovy. c) 10 lidových písní (z toho 2 písně dvouhlasé) pro 1. a 2. ročník ZŠ, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír a dirigování. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur; 5 lidových písní, 2 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2), zachování rytmu písně). e) Písemné zpracování přípravy jedné vyučovací jednotky HV pro 1. či 2. ročník ZŠ (ve dvojici).
Navazující předměty
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.