IVc605 Základy měření chování

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 6. 10. 9:00–16:50 učebna 32, So 7. 10. 9:00–16:50 učebna 30, Pá 20. 10. 9:00–16:50 učebna 30, So 21. 10. 9:00–16:50 učebna 35, So 4. 11. 9:00–16:50 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje základní nástroje a postupy pro měření chování, které jsou nezbytnou součástí praxe behaviorálního technika. Seznamuje účastníky se základními měřitelnými dimenzemi chování a představuje nástroje pro jejich sběr, zaznamenávání, analýzu a prezentaci. Součástí předmětu je i praktický nácvik měření chování a sběru dat
Výstupy z učení
Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (základní formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování.
Osnova
  • úvod do měření chování
  • měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd.)
  • kontinuální měření chování
  • diskontinuální měření chování
  • průběžný sběr a zaznamenávání dat
  • využití grafů pro záznam a prezentaci dat
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
8 h teorie 10 h cvičení.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2024.