IVc610 První pomoc

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Marta Malaníková (přednášející), Mgr. Vendula Sunková (zástupce)
Bc. Matúš Mader (pomocník)
Mgr. Vendula Sunková (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVc610/01: So 14. 10. 9:00–14:50 učebna 76, E. Hofmann, V. Sunková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
První pomoc představuje soubor opatření, která slouží k bezprostřední pomoci při náhlém ohrožení zdraví. Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu s jednotlivými stavy ohrožujícími zdraví a život pacientů/klientů a se zásadami poskytování neodkladné první pomoci.
Výstupy z učení
Absolvent bude schopen pojmenovat rizika spojená s poskytováním první pomoci a vyjmenovat život zachraňující úkony. Dále pak popsat možnosti rozlišení bezvědomí se zachovalými životními funkcemi a stavem, kdy je nezbytné zahájení kardiopulmonální resuscitace. Absolvent bude schopen prakticky provádět resuscitaci dospělého, dítěte a kojence, prakticky provádět zástavu krvácení, rozpoznat z mechanizmu úrazu závažnost možného poškození organizmu a adekvátně reagovat, ošetřit typická poranění pohybového aparátu, ošetřit poškození organizmu teplem a chladem a vypudit cizí těleso při jeho aspiraci technikou v závislosti na věku pacienta/klienta.
Osnova
  • zásady poskytování první pomoci
  •  stavy ohrožující zdraví postiženého
  •  zhodnocení situace a stavu postiženého
  •  první pomoc u neodkladných stavů úrazového a neúrazového charakteru
  •  stavy ohrožující život postiženého
  •  poruchy základních životních funkcí a indikace k provádění neodkladné resuscitace (KPR) u dospělých a u dětí
  •  praktický nácvik na modelu
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, praktické aktivity
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky, prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2024.