PdF:SOk118 Sociální aspekty výchovy - Informace o předmětu
SOk118 Sociální aspekty výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk118/KombiSem01: Pá 6. 10. 9:00–11:50 učebna 37, Pá 24. 11. 14:00–16:50 učebna 37, 17:00–19:50 učebna 37, Pá 8. 12. 17:00–19:50 učebna 37, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Náplní předmětu Sociální aspekty výchovy je seznámení se základními sociálně-pedagogickými kategoriemi a paradigmaty. Významnou součástí výuky je také uvědomění si determinace vlastním prostředím ve vztahu k vlastním hodnotám. Studenti/tky dále získají přehled o odborných zdrojích v kontextu VŠ studia. Ve výuce také představíme aktuální témata sociální pedagogiky. V rámci předmětu dojde k představení pestré škály teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat edukační jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií. Vlastní pohled na získané znalosti a dovednosti budou průběžně reflektovány.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
• definovat sociální aspekty výchovy a svá tvrzení podložit odbornými zdroji
• pochopit transdisciplinaritu vychovatelství a zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory.
• orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji.
• charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci.
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“. - Osnova
- 1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat, které ovlivňují výchovnou práci vychovatele.
- 2. Poznání specifik vychovatelství jako pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, překryvy).
- 3. Typy prostředí a jejich vliv na výchovu
- 4. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
- 5. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
- Literatura
- povinná literatura
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
- NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 1802-4637. info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
- DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika : [věda o edukačních procesech]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 8071781703. info
- doporučená literatura
- GULOVÁ, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 180 s. ISBN 978-80-210-8159-8. info
- neurčeno
- FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
- GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 194 s. ISBN 978-80-210-6092-0. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
- KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, četba
- Metody hodnocení
- Závěrečná rozprava nad předmětem, splnění seminárního úkolu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOk118