SP3001 Sociology for Special Pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová (lecturer)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP3001/Kombi01: Sat 30. 9. 14:00–16:50 učebna 30, Sat 14. 10. 16:00–18:50 učebna 50, L. Slepičková
SP3001/Prez01: each even Tuesday 8:00–9:50 učebna 50, L. Slepičková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course the student will have information on the following topics: the history of sociology, social dimensions of disability, social intervention in special education, problematics of family, sociology of medicine, social work, specificity of the postmodern society.
Learning outcomes
Students have basic information on sociology as a discipline;
students have basic knowledge about the subjects of contemporary sociology.
Syllabus
  • • History of Sociology
  • • Basic sociological paradigms
  • • Basic sociological terminology (norm and deviation, inclusion, exclusion, function and dysfunction)
  • • Family in sociology (function of family, nuclear and wider family, current family phenomena)
  • • Sociology of medicine (pathology, social meaning of illness and disability)
  • • Postmodern society and its theorists (Bauman, Beck, Giddens)
Literature
    required literature
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. info
  • KŘÍŽOVÁ, Eva. Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 142 stran. ISBN 8086429571. info
  • GOFFMAN, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Translated by Tomáš Prášek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 8086429210. info
  • GOFFMAN, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Translated by Tomáš Prášek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 8086429210. info
  • WINKLER, Jiří and Miloslav PETRUSEK. Velký sociologický slovník (Great Dictionary of Sociology). Praha: Karolinum Praha, 1997, 598 pp. Academia. ISBN 80-7184-164-1. info
  • KELLER, Jan. Úvod do sociologie (Introduction to Sociology.). In Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1995. ISBN 80-85850-06-0. info
    recommended literature
  • SLEPIČKOVÁ, Lenka and Helena VAĎUROVÁ. Sociální inkluze osob s postižením (Social Inclusion of Persons with Disabilities). In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 23-49. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • BAUMAN, Zygmunt and Tim MAY. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Translated by Jana Ogrocká. Druhé vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 239 stran. ISBN 9788074190261. info
  • BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6., přepracované a doplně. Praha: Grada Publishing, 2005, 188 stran. ISBN 8024711974. info
  • KELLER, Jan. Dvanáct omylů sociologie (Sociology's Twelve Mistakes.). In Dvanáct omylů sociologie. Praha: SLON, 1995. ISBN 80-85850-09-5. info
  • GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991, 336 s. ISBN 0-14-013739-4. info
    not specified
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením (Education, Intervention and Therapy for Adults and Elderly People with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 pp. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073678739. URL info
  • MURPHY, Robert Francis. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 188 s. ISBN 8085850982. info
Teaching methods
lecture, discussion
Assessment methods
Written test (65% of correct answers minumum, closed questions)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 1 blok pro kombinované studium.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SP3001