PdF:SPc233 Intervention for Pupils with B - Course Information
SPc233 Intervention for Pupils with Behavioral Disorders
Faculty of EducationAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPc233/Kombi01: Fri 22. 9. 8:00–13:50 učebna 5, Fri 29. 9. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Fri 20. 10. 8:00–13:50 učebna 5, K. Červenka
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- The aim of the course is to strengthen the competences of students in the field of specialneeds intervention. They will learn to use basic techniques for intervention at individual/group level with the focuse on a child at risk, with challenging behavior in terms of family, school, institutional education.
- Learning outcomes
- After the successful passing of the course the student will have the knowledge how to apply intervention in case the work on the system/group/individual level.
- Syllabus
- Inclusive trends in institutional education/Standards of institutional education/Context of individual intervention
- The concept of resilience and inclusion in special educational intervention
- Specifics of the intervention in the context of the different needs of the target group
- Internalized behavioral disorders/Externalized behavioral disorders
- Methods of intervention - forms, topics
- Intervention 3P
- Multidisciplinary cooperation in intervention
- Intervention in children with PECh from the perspective of therapy and psychotherapy
- Intervention for pupils with ASD
- Literature
- required literature
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010. 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1.
- recommended literature
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8.
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7.
- PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. 2015. 57 stran. ISBN 9788074811388.
- not specified
- BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. 208 s. ISBN
- Teaching methods
- Class discussions, projects in team,reading, practicing expressive therapy, case management, self-studies.
- Assessment methods
- Exam, project - guideline for intervention in class or individual intervention, minor assignments during the semester
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 18 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SPc233