SPc326 Poradenství, diagnostika a intervence v psychopedii II

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 7. 10. 8:00–13:50 učebna 57, So 21. 10. 8:00–13:50 učebna 57, So 2. 12. 8:00–11:50 učebna 57
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů a zaměření na jedince se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací a kombinovanými vadami.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty těmito znalostmi: Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola speciální, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 27/2016 Sb., RVP ZŠS. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentálním postižením. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole speciální, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole speciální, specifika počtů na základní škole speciální, základní problematika výuky pracovní a výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy na základní škole speciální. Výstupy z učení:
student umí definovat středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardaci; orientuje se v edukačním systému; umí charakterizovat základní školu speciální; ovládá metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientuje se ve vzdělávacích programech pro žáky se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
student umí definovat středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardaci; orientuje se v edukačním systému; umí charakterizovat základní školu speciální; ovládá metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientuje se ve vzdělávacích programech pro žáky se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižení
Osnova
  • 1.Charakteristika středně těžké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2.Charakteristika těžké a hluboké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 3.Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. Bazální stimulace. 4.Kombinované postižení. 5.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 6.Základní škola speciální. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 7.Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 8.Přípravný stupeň. Vzdělávací program. 9.Didaktické zásady používané na základní škole speciální. 10.Didaktické metody používané na základní škole speciální. 11.Vyučovací formy používané na základní škole speciální. 12.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 13.Speciálněpedagogická diagnostika se zaměření na psychopedickou diagnostiku. 14.Profesní příprava jedinců se středně těžkým mentálním postižením. 15.Pracovní uplatnění a dospělost osob se středně těžkým mentálním postižením 16.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 17.Literatura z oblasti psychopedie.
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktuali. Praha: Grada, 2018, 387 stran. ISBN 9788027103782. URL info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
    doporučená literatura
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
Výukové metody
Konzultace, diskuze, práce dle Interaktivní osnovy v Is Muni.
Metody hodnocení
Docházka doporučená, písemný test nebo ústní zkouška, hodnocení zadaných úkolů.
Informace učitele
Tato specializace je pokračování specializace zaměřené na lehké mentální postižení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.