SZ6098 Individuální výuková praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 98 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Pokud jde o školu v přírodě, školní výlet nebo zimní/letní sportovní kurz v rámci školy měla by akce trvat minimálně 7 dnů.
Výstupy z učení
Výstupy: -reflexe vlastní pedagogické činnosti -identifikace silných a slabých stránek v roli pedagoga -zpracování písemné přípravy (popis metody, popis pedagogické aktivity) -vedení reflektivního záznamu.
Osnova
  • Praxe může být vykonávána na základních školách dle vlastního výběru nebo v zařízeních volného času. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi a stanovte si cíle. 2) Popište specifika práce se skupinou dětí. 3) Popište zvládání nekázně, nepozornosti, vlastní způsoby motivování dětí pro plánované činnosti. 4) Reflektujte celý průběh praxe a popište co jste se naučili. Zápočet je udělen po absolvování závěrečné skupinové reflexe, odevzdání pedagogického deníku a potvrzení o praxi (ze zařízení), vše v elektronické podobě, vloženo do informačního předmětu do odevzdávárny v isu. Na skupinovou reflexi praxe na fakultě se student přihlašuje v isu.
Literatura
  • ČECH, Tomáš a Jiří NĚMEC. Pedagogika volného času pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Brno : Pedagogická fakulta. Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Příprava učitele na vyučování. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1308-7. info
  • JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, roč. 1993, 5/6, s. 16-17. ISSN 0139-6919. info
Výukové metody
Practická příprava na pedagogickou práci s dětmi a mládeží.
Metody hodnocení
Individuální aktivní činnost studenta na praxi,vedení pedagogického deníku, skupinová reflexe, zápočet.
Informace učitele
Kontaktujte garanta praxe s návrhem činnosti na praxi na mail: skarkova@ped.muni.cz. Potvrzení o praxi a reflektivní deník z praxe vložte do odevzdávárny v isu. Formulář k potvrzení praxe najdete na webu praxí zde: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe-spolecneho-zakladu Pedagogický deník je významnou součástí dokumentace pedagogické praxe. Je potřebným dokladem při přípravě i při hodnocení (sebehodnocení)absolvování individuální pedagogické praxe. Do pedagogického deníku si student zapisuje individuální plán své praxe a celý průběh praxe. Zápisy lze rozdělit do 3 základních částí: V první části si student zaznamenává především informační údaje, které potřebuje pro realizaci své praxe, v druhé části pak student zapisuje vše, co se týká plnění úkolů vlastní pedagogické praxe, svoje pozorování, činnosti které prováděl apod. Třetí část je vyhrazena pro reflexi praxe. Termíny skupinové reflexe jsou vypisovány průběžně v isu, na termíny se přihlašujete.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.