PdF:VZM33 Zátěžové a krizové situace v k - Informace o předmětu
VZM33 Zátěžové a krizové situace v kontextu podpory psychického zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/2. 16 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZM33/KombiSem01: So 23. 9. 9:00–16:50 učebna 27, So 16. 12. 9:00–16:50 učebna 27, A. Prokopová
VZM33/PrezSem01: Čt 16:00–17:50 učebna 27; a So 14. 10. 9:00–16:50 učebna 27, A. Prokopová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit studentům oblast psychologie zdraví, týkající se podpory duševního zdraví a prevence nemocí, seznámit studenty s konkrétními účinnými metodami podpory psychického zdraví, a to jak teoreticky, tak, v rámci sebezkušenostního pojetí, prakticky.
V souvislosti s podporou psychického zdraví se studenti formou kazuistického semináře seznámí s problematikou zátěžových, ohrožujících a krizových situací tak, aby byli schopni uvažovat v tomto rámci ve vztazích a souvislostech a porozuměli rizikovým i protektivním faktorům psychického zdraví v těchto situacích. - Výstupy z učení
- - chápe protektivní i rizikové faktory psychického zdraví, a to ve vztazích a souvislostech,
- je schopen hlubšího porozumění psychologickým souvislostem, zátěžových, ohrožujících a krizových situací v životě člověka,
- je schopen použít znalosti k plánování prevence popř. reparace takových situací, mimo jiné i v pedagogickém kontextu,
- je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti problematiky podpory psychického zdraví a prevence psychických onemocnění. - Osnova
- Osnova:
- 1. Psychologie zdraví, základní pojmy. Protektivní a rizikové faktory duševního zdraví. Význam resilience. Psychologie odolnosti.
- 2. Zátěž, stres, trauma, traumatizace. Akutní reakce na trauma, posttraumatická stresová porucha. Posttraumatický růst.
- 3. Krize v rodině. Manželské krize. Rodina a rozvod. Rozvodová a porozvodová situace.
- 4. Výchova dítěte v rodině. Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Psychická deprivace a její následky. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte.
- 5. Rodina a nemoc. Rodina a psychická porucha. Návykové chování a rodina. Prevence násilí v rodině.
- 6. Úmrtí člena rodiny, situace ztráty blízkého člověka.
- 7. Ohrožující a krizové situace v souvislosti s haváriemi, přírodními a jinými katastrofami apod.
- 8. Znalost problematiky osobního bezpečí jako účinný nástroj prevence ohrožujících situací.
- 9. Možnosti psychologické pomoci v zátěžových, ohrožujících a krizových situacích. Laická krizová intervence.
- 10. Různé teoretické přístupy k možnostem podpory zdraví psychiky. Psychoterapie - různé psychoterapeutické směry - základní přehled.
- 11. Účinné faktory podpory psychického zdraví. "Flow-fenomen", inspirativní pojem v rámci koncepce podpory zdraví. Význam relaxace. Katatymně imaginativní metody.
- 12. Význam sebereflexe, sebepoznávání. Možnosti a meze arteterapeutických metod v rámci podpory psychického zdraví. Artefiletika.
- 13. Vybrané konkrétní metody zaměřené na podporu psychického zdraví. Podpora psychického zdraví ve školním prostředí.
- 10. "Flow-fenomen", inspirativní pojem v rámci koncepce podpory zdraví.
- 11. Význam sebereflexe, sebepoznávání
- 12. Některé metody zaměřené na sebepoznávání.
- Literatura
- CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow : o štěstí a smyslu života. Translated by Eva Hauserová. Vydání druhé, upravené,. Praha: Portál, 2015, 326 stran. ISBN 9788026209188. info
- CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Creativity : Flow and the psychology of discovery and invention. First Harper Perennial Moder. New York: Harper Perrenial Modern Classics, 2013, viii, 456. ISBN 9780062283252. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006, 283 s. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
- Health psychology. Edited by Anthony J. Curtis. New York: Routledge, 2000, xvi, 190 p. ISBN 0415192730. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá dvěma způsoby: A a B (přičemž B navazuje na A):
A - Pravidelně v průběhu semestru, jako kazuistický seminář, v němž jsou prezentována a diskutována vybraná témata prostřednictvím kazuistik, které se týkají zátěžových, psychicky ohrožujících a krizových situací různého typu. V rámci narativního přístupu studenti společně s vyučujícím analyzují reálné, autentické problémy (resp. životní "příběhy").
B - Jednorázově, formou celodenního, výhradně prakticky zaměřeného výukového bloku (na konci semestru), koncipovaného jako sebezkušenostní skupina, zaměřená na vybrané konkrétní metody podpory psychického zdraví, jako jsou např.: různé relaxační techniky, katatymně imaginativní postupy, vybrané arteterapeutické (resp. artefiletické) techniky práce ve skupině, metody zvyšování resilience, techniky zaměřené na focusing, na facilitaci sebereflexe atd. Probírány jsou též možnosti (a meze) využití těchto metod při práci učitele. - Metody hodnocení
- Podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu je
- (v rámci A) aktivní účast v kazuistických seminářích a prezentace seminárního úkolu (konkrétní kazuistiky) a dále (současně):
- (v rámci B) buď aktivní účast v sebezkušenostní skupině (bloková výuka), zaměřené na metody podpory psychického zdraví nebo odevzdání seminární práce, zaměřené na vybraný aspekt podpory psychického zdraví (zadání a instrukce - viz "Informace učitele") - Informace učitele
- Témata k seminárnímu úkolu (esej v rozsahu 2-3 normostrany): (1) Protektivní faktory zdraví psychiky (2) Podpora psychického zdraví učitelů a prevence syndromu vyhoření (3) Význam relaxace pro podporu zdraví psychiky (4) Význam sebepoznání pro duševní zdraví (5) Možnosti zvyšování psychické odolnosti (resilience) (6) Jóga a její účinky na psychiku (7) Alternativní přístupy v podpoře psychického zdraví (8) ... vlastní téma (po konzultaci s vyučující)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/VZM33