XCJp17 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJp17/01: Čt 18:00–19:50 učebna 38, M. Jindra
XCJp17/02: Čt 16:00–17:50 učebna 39, M. Jindra
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabídnout studentům vhled do didaktiky literární výchovy a vzdělávání u dětí předškolního věku. Studenti se postupně seznamují s různými možnostmi práce s uměleckou literaturou a jejím využitím v mateřské škole, s ohledem na specifika skupiny dětí předškolního věku (např. psychické a fyzické dispozice, heterogenita, děti s odlišným mateřským jazykem apod.). Na základě získaných teoretických znalostí, příkladů z praxe i vlastní tvůrčí činnosti studentů a její reflexe si osvojují různé interpretační postupy a formy, využitelné pro jejich budoucí profesní zaměření.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- seznámen se základními teoretickými otázkami literární výchovy a vzdělávání pro děti předškolního období;
- znát spektrum možných praktických činností (interpretačních, reprodukčních či tvořivých) pro literárněvýchovnou práci s uměleckou literaturou, a to s ohledem na specifika skupiny (např. heterogenní a homogenní skupina, děti s odlišným mateřským jazykem atd.)
- schopen volit umělecký text vzhledem k potřebám věku dítěte, jeho vývojovým dispozicím, skupinovým charakteristikám atd.;
- schopen aplikovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti a volit tvůrčí metody a formy při práci s uměleckým textem;
- schopen reflektovat výsledky své práce i práce druhých na základě analýzy využitých činností.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy vzdělávání jako věda a její význam v předškolní přípravě dětí (obsah, cíle, metody atd.).
  • 2. Literatura jako součást estetickovýchovného vzdělávání v mateřské škole. Literární zkušenost jako součást osobního rozvoje jedince a poznání. Formování literárních kompetencí a vytváření čtenářských návyků (pozice rodiny a školy).
  • 3. Specifika dětí předškolního věku při práci s uměleckým textem (heterogenita a homogenita, děti s odlišným mateřským jazykem atd.).
  • 4. Didaktická interpretace (metody a funkce) uměleckého textu a její využití v předškolním vzdělávání. Specifické způsoby recepce a reflexe uměleckého textu.
  • 5. Role učitele při výběru uměleckých textů pro práci s dětmi předškolního věku.
  • 6. Interpretační postupy při práci s prozaickým textem u dětí předškolního věku. Praktická ukázka a práce se studenty.
  • 7. Interpretační postupy při práci s poezií u dětí předškolního věku. Praktická ukázka a práce se studenty.
  • 8. Hledání možných způsobů studentů při interpretační práci s uměleckým textem. Využití postupů a metod ostatních umění při práci s literárním textem (výtvarné umění, divadlo, hudba, audiovize).
  • 9. Hra jako sociokulturní fenomén, ale i způsob práce s literárním textem v mateřské škole. Dramatizace a umělecká interpretace textu(dětský přednes)
  • 10. Vizualita jako základní součást estetické komunikace s dětským recipientem. Ilustrace a její možnosti využití při práci s dětmi předškolního věku.
Literatura
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
  • TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 140 stran. ISBN 9788026207900. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • GAMBLE, Nikki. Exploring children's literature : reading with pleasure and purpose. 3rd ed. London: Sage, 2013, xiii, 271. ISBN 9781446268599. info
  • GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ : komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 158 stran. ISBN 9788073678548. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
Výukové metody
Výuka je založena na kombinaci různých výukových metod: práce s vybranými literárními texty, práce s ilustrací, skupinová diskuze, řízená diskuze, samostatná práce studentů, výklad, heuristické metody, reflexe a sebereflexe.
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu: kolokvium.
Požadavky na ukončení předmětu: Teoreticko-praktická písemná práce jako podklad pro kolokvium. Konkrétní požadavky jsou zveřejňovány ve studijních materiálech předmětu v IS.
Informace učitele
Předmět XCJp17 Didaktika literární výchovy s reflektovanou prací je provázaný s předmětem XCJp15 Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy. První z nich (XCJp17) je zaměřen na teoretické ukotvení problematiky literární výchovy a jejího využití při pedagogické práci, Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy (XCJp15) pak slouží k samostatné praktické práci studentů v rámci realizace činností, reflexi a sebehodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.