PdF:ASPG_007 Specifika práce se žáky se soc - Informace o předmětu
ASPG_007 Specifika práce se žáky se sociálním znevýhodněním
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 6/0/0. 6. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 21. 9. 14:00–16:50 učebna 24, Pá 11. 10. 11:00–12:50 učebna 24, 14:00–14:50 učebna 24
- Předpoklady
- Studenti získají informace o specifikách práce se žáky se sociálně znevýhodněného prostředí. Budou se zabývat specifickými situacemi ve škole a s možnostmi jejich řešení. Budou se zabývat různými sociálními patologiemi, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost žáků.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro asistenty pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět se bude zabývat romskými žáky, žáky z rodin migrujících cizinců, žáky žijícími v nepodnětném prostředí aj. Součástí bude studium problematiky zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání. Studenti se budou zabývat tématem diverzity ve školním prostředí, zacházení s jinakostí, a to ve vztahu k práci asistenta pedagoga, který je významným činitelem inkluzivních procesů.
- Výstupy z učení
- Důležitou součástí je axiologický rozměr pedagogické práce.
- Osnova
- Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
- 1. Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí (Romové, příslušníci různých menšin, žáci z rodin zasaženými patologiemi)
- 2. Sociální patologie a jejich vliv na školní úspěšnost žáka.
- 3. Základní znalosti řešení výchovných problémů.
- 4. Možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy.
- Literatura
- GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 s. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
- Výukové metody
- Přednáškové bloky
- Metody hodnocení
- Studenti zpracují stručnou metodiku práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ASPG_007