DE2A12 Didaktika aktivních metod výuky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DE2A12/Kombi02: Pá 22. 11. 15:00–18:50 kancelář vyučujícího, J. Vlčková Musilová
DE2A12/Prez01: Čt 16:00–16:50 učebna 5, J. Vlčková Musilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představení a nácvik vybraných metod aktivního učení, techniky a strategie sestavené v provázaný systém použitelný přímo ve výuce dějepisu s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí. Studenti a studentky budou aktivně pracovat s různými druhy psaných textů (např. pramen, odborná literatura, učebnice pro ZŠ/ŠS, rvp a švp). Jejich úkolem bude zjistit, jak lze konkrétní historickou událost interpretovat na základě práce s textem a jak lze tento postup využít při výuce dějepisu.
Výstupy z učení
Student je schopen rozvíjet dovednosti čtení, psaní, diskuze, argumentovat, při studiu a výuce oboru dějepis.
Osnova
  • Postupy rozvíjející dovednosti kritického hodnocení informací s ohledem na aktuální stav poznání. Metody aktivního učení ve výuce dějepisu: · třífázový model učení – základní rámec programu RWCT; · metody rozvíjející čtenářskou gramotnost. Klíčové kompetence dle MŠMT ČR (https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/klicove-kompetence) Vybrané prameny: KBSE: https://is.muni.cz/elportal/estud/praf/js09/dejiny/web/prameny/08/Zaverecny_akt_konferece_o_bezpecnosti_a_spolupraci_v_Evrope__Vytah__-_1._srpna_1975.pdf Washingtonská deklarace: https://www.nacr.cz/labyrint/labyrintem-dejin-ceskych-zemi/republika-ceskoslovenska/washingtonska-deklarace Mnichovská dohoda: https://is.muni.cz/elportal/estud/praf/js09/dejiny/web/prameny/09/Mnichovska_dohoda_29._zari_1938.pdf Atlantická charta: https://is.muni.cz/elportal/estud/praf/js09/dejiny/web/prameny/08/Atlanticka_charta_z_14_srpna_1941.pdf Závěry konference v Postupimi: https://is.muni.cz/elportal/estud/praf/js09/dejiny/web/prameny/08/Konference_v_Berline__Postupimi__-_2._srpna_1945.pdf Locarnské dohody: https://is.muni.cz/elportal/estud/praf/js09/dejiny/web/prameny/08/Locarnske_dohody_z_16._rijna_1925.pdf Zlatá bula sicilská http://old.nacr.cz/z-files/zbs/Zlata_bula_sicilska.pdf Dekret kutnohorský: https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:b583c720-1c6f-11e8-a0cf-005056827e52?page=uuid:2a560480-38b0-11e8-b38f-5ef3fc9bb22f Prohlášení práv člověka a občana (26. 8. 1789): https://dejiny19stol.upol.cz/prameny/prava.htm František Palackého dopis do Frankfurtu: https://dejiny19stol.upol.cz/prameny/palacky.htm Svatá aliance: https://prameny.historie.upol.cz/artkey/dbt_00F_0000_85_Smlouva_o_tzv_Svate_alianci_1815.php Dekret kutnohorský: https://is.muni.cz/el/law/jaro2015/MP201Zk/um/web/doc/stredovek/Dekret_Kutnohorsky_1409.pdf Rudolfův majestát: https://is.muni.cz/el/phil/jaro2012/RLB307/um/Majestat_text9.pdf Didactica magna https://ndk.cz/view/uuid:3d7b4e40-bd97-11e4-b2e2-005056827e52?page=uuid:c9c869a0-c27e-11e4-854f-5ef3fc9ae867 Orbis pictus: https://www.ndk.cz/view/uuid:ec9e27c0-c662-11e4-b2e2-005056827e52?page=uuid:a2edf090-cf0b-11e4-b880-005056825209 LN, 2. 6. 1950, s. 2 https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:c45fed70-8046-11dd-b3c4-000d606f5dc6?page=uuid:c6b51c60-7f67-11dd-aab3-000d606f5dc6 14 bodů WW: https://mzv.gov.cz/jnp/cz/zahranicni_vztahy/verejna_diplomacie/vyroci_2018/rok_1918/vznik_ceskoslovenska_2018.html
Literatura
    doporučená literatura
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999. 255 stran. ISBN 8085927691.
    neurčeno
  • ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. info
  • INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010. xiv, 363. ISBN 9780205672936
  • ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
  • VANĚK, Miroslav, Pavel MÜCKE a Hana PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti : teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007, 224 stran. ISBN 9788072850891. info
  • VACULÍK, Jaroslav. Dokumenty k úsilí o budování občanské společnosti v Československu v letech 1945-1989. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 183 s. ISBN 8021031298. info
  • APPLEBY, Joyce Oldham, Lynn HUNT a Margaret C. JACOB. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002, 273 s. ISBN 8073250039. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika : [věda o edukačních procesech]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 8071781703. info
  • VACULÍK, Jaroslav. Texty ke studiu soudobých světových dějin : (1945-1994). Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 114 stran. ISBN 8021013672. info
  • VACULÍK, Jaroslav. Čítanka ke světovým dějinám 1914-1945. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 122 s. ISBN 8021009888. info
Výukové metody
Přednáška kombinovaná s workshopem.
Metody hodnocení
Úspěšné zakončení: závěrečné ústní kolokvium a aktivní spolupráce ve výuce včetně zpracování skupinového referátu a jeho přednesu. Závěrečné kolokvium: 1. část: četba textu včetně interpretace textu s ohledem na aktuální stav poznání; 2. využití aktivních metod učení s důrazem na rozvoj klíčových kompetencía rvp, implemenatace na přidělený text. V případě studijního pobytu Erasmus: 1. písemná příprava seminární práce (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit si téma, které zpracují včetně termínu odevzdání); 2. kolokvium (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit se na průběhu semestru včetně termínu kolokvia).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DE2A12