IVc403 Behaviorální přístupy v pedagogické praxi II - učení nových dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lucie Vozáková (přednášející)
Bc. Matúš Mader (pomocník)
Mgr. Lenka Žáková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 21. 9. 9:00–16:50 učebna 76, So 5. 10. 9:00–16:50 učebna 76, So 2. 11. 9:00–16:50 učebna 76, So 23. 11. 9:00–16:50 učebna 76
Předpoklady
Účastník by měl mít teoretické znalosti o aplikované behaviorální analýzy, ideálně by za sebou měl mít kurz behaviorálního technika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Cíle předmětu
Předmět je veden behaviorálními analytičkami s mezinárodní certifikací BCBA (Board Certified Behavior Analyst), které ve své praxi pracují s dětmi s neurovývojovou poruchou. Cílem předmětu je představit studentům vybrané behaviorální postupy, které lze využít při rozvoji komunikačních dovedností a při intervenci zaměřené na chování. Předmět se profiluje převážně prakticky na nácvik základních dovedností a technik užívaných u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci behaviorálních intervencí v domácím prostředí, ve škole nebo v centrech rané intervence.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
měřit a zaznamenávat data o chování a učení dítěte a provádět jejich jednoduchou analýzu
aplikovat základnípravidla a postupy behaviorálníanalýzy při přímé práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
navrhnout řešení v situacích s méně závažným problémovým chováním
Osnova
  • 1) Párování, komentování, budování motivace
  • 2) Učení mandů a NET
  • 3) ITT (intenzivní učení dovedností)
  • 4) Sebeobsluha
Literatura
    povinná literatura
  • BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. 4. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9. info
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
Výukové metody
seminář, workshop
Metody hodnocení
Aktivní účast na praktických seminářích, celosemestrální video-úkol, kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: semestrální praktický úkol
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IVc403