PdF:IVc509 Úvod do měření chování a exper - Informace o předmětu
IVc509 Úvod do měření chování a experimentálního designu
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2.9. 35 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Kateřina Chrapková (cvičící)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Mgr. Vendula Malaníková (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 22. 11. 10:00–16:50 učebna 21, So 23. 11. 9:00–15:50 učebna 42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální analytik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje a usazuje do kontextu behaviorální analýzy široké spektrum přístupů k měření chování a jejich aplikaci jak v klinické praxi, tak ve výzkumu. Předmět seznamuje také s úvodními kapitolami experimentálního měření chování u jedinců prostřednictvím vnitrosubjektových experimentálních plánů. Věnuje se též výběru a definici cílového chování a základním atributům kvality měření chování, jako jsou validita, reliabilita, přesnost měření projevů chování a shodě mezi pozorovateli. Součástí předmětu je také praktický nácvik metod měření chování
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
- Osnova
- základy experimentální analýzy
- výběr a definování cílového chování
- měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd.)
- přímé a nepřímé pozorování: metody přímého a nepřímého měření chování, výhody a nevýhody
- kontinuální a diskontinuální měření chování
- zajištění kvality měření: shoda mezi pozorovateli, validita, reliabilita a přesnost
- experimentální design, výhody a nevýhody vnitrosubjektových a mezisubjektových experimentálních plánů
- závislé, nezávislé a intervenující proměnné
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
15 h teorie 20 h cvičení.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IVc509