OVmk02 Didaktika mediální výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět v teoretické části přiblíží základní pojmy spojené s mediální výchovou a jejími pricipi, dále se zaměří na politickou reklamu. Praktická část se bude zabývat didaktickou transformací tohoto tématu do výuky, jako příkladem didaktizace mediální témat obecně. V předmětu je prostor pro vlastní náměty studujících.
Výstupy z učení
Účastník vysvětlí základní pojmy týkající se politické reklamy, popíše a prezentuje relevantní výukové metody a aktivity vhodné pro výuku tohoto tématu.
Osnova
  • Téma 1: Principy mediálního vzdělávání a koncept mediální gramotnosti: Úvod do problematiky, konceptualizace mediálního vzdělávání, situace v ČR. Seznámení s dostupnými mteriály a přístupy k mediálnímu vzdělávání Téma 2: Ukotvení tématu v kurikulu – RVP ZV a další dokumenty: klíčové kompetence, vzdělávací obory, průřezová témata Téma 3: Úvod do politické reklamy: definice politické reklamy a její vývoj; cíle a dopady politické reklamy. Téma 4: Persuasivní techniky v politické reklamě; politická reklama a problém desinformací. Téma 5: Etika v politické reklamě: regulace politické reklamy a pozitivní a negativní typy reklamy Téma 6: Didaktická transformace tématu politické reklamy a) didaktická východiska pro transformaci tématu do výuky, ukázky a rozbor vybraných výukových aktivit a materiálů b) prezentace vytvořených výukových materiálů účastníků, zpětná vazba – diskuse (4 výukové hodiny)
Literatura
  • Lebedová, E., & Šaradín, P. (2008). Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Periplum.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2021. info
  • KŘEČEK, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 169 s. ISBN 9788024735368. URL info
  • LEBEDOVÁ, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň : politická komunikace v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 264 s. ISBN 9788074191589. info
  • KUBÁČEK, Jan. Slovník politického managementu a volebního marketingu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 103 s. ISBN 9788024740133. URL info
  • EIBL, Otto, Roman CHYTILEK, Anna MATUŠKOVÁ, Barbora PETROVÁ, Radovan BRTNÍK, Miloš GREGOR, Lenka HRBKOVÁ, Silvia HUDÁČKOVÁ, Oto KÓŇA, Marcela KRÁLIKOVÁ, Alena MACKOVÁ, Eva PAVLOVÁ, Tomáš ŠKRHA a Michal ŽIŽLAVSKÝ. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: CDK, 2012, 341 s. mimo edici. ISBN 978-80-7325-281-6. info
  • BAKER, Frank W. Political campaigns and political advertising : a media literacy guide. Edited by David Considine. Santa Barbara, Calif.: Greenwood Press, 2009, xxvi, 196. ISBN 9780313347559. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy : nové trendy a poznatky. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 294 s. ISBN 9788024721965. info
  • MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 9788073673154. info
  • JABŁOŃSKI, Andrzej. Politický marketing : úvod do teorie a praxe. Translated by Lubomír Kopeček. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2006, 203 s. ISBN 8073640112. info
Výukové metody
vysvětlování, diskuse, samostatná práce, skupinová práce
Metody hodnocení
zkouška formou hodnocené seminární práci (včetně její prezentace)
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/OVmk02