PdF:SMP_Mod5c Specifics of the Role of Schoo - Course Information
SMP_Mod5c Specifics of the Role of School Preventist 3
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Lenka Skácelová (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SMP_Mod5c/KombiPred01: Fri 13. 9. 9:00–15:50 kancelář vyučujícího, L. Skácelová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (programme PdF, C-CV)
- Studies in specialized activities - Prevention of social pathological phenomena (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Účastníci budou umět definovat a vysvětlit etické principy práce metodika prevence. Budou umět aplikovat etický kodex poradenského pracovníka ve školství, analyzovat ambivalentnost role učitele a metodika prevence včetně jejího úskalí. Účastníci budou po absolvování modulu schopni vyjmenovat a vysvětlit základní činnosti preventisty a funkčnost spolupráce s managementem školy a ostatními členy poradenského pracoviště a pedagogického sboru.
- Learning outcomes (in Czech)
- Aplikace programu primární prevence do systému práce ve škole (monitoring, evaluace)
Evaluace preventivního programu (monitoring) je systematické shromažďování, analyzování a interpretování informací o přípravě, průběhu intervence a jeho možných účincích na cílovou skupinu. U každého programu by mělo být ověřeno, zda je pro cílovou skupinu vhodný a zda je prováděn v souladu s doporučením autorů, že splňuje cíle, které si definoval. Čím přesnější je popis cílů, metod a cílových skupin daného programu, tím lépe je možné jeho dopad ověřovat.
U každého programu je třeba reflektovat tyto požadavky:
• účinnost intervence musí být prokazatelná,
• je nutné popsat a vysvětlit mechanismy (faktory), které brání efektu intervence, nebo je naopak podporují,
• mělo by být možné spočítat návratnost investice do dané intervence,
• měly by být identifikovány a popsány neúmyslné a nežádoucí účinky intervence.
K evaluaci programů primární prevence lze přistupovat různě. Existuje více modelů. Jednotlivé evaluační modely prevence se liší podle toho, k čemu mají být výsledky použity. Rozlišujeme nejčastěji formativní, normativní a sumativní evaluaci.
Další možností, jak rozlišovat mezi jednotlivými postupy evaluace, je orientace těchto metod na různé fáze realizace preventivní intervence. Rozlišujeme:
• Evaluaci přípravy
• Evaluaci procesu
• Evaluaci výsledků
Téma efektivity primární prevence je velmi náročné a citlivé. Pod pojem efekt nebo také dopad na cílovou skupinu se významově zařazuje množství fenoménů, jako jsou např. znalosti, dovednosti, názory a postoje nebo určité typy či vzorce chování. Efekt prevence je však samozřejmě potřeba ověřovat. - Assessment methods (in Czech)
- Analýza pozice ŠMP ve škole, etického a lidského rámce práce s různými cílovými skupinami; analýza preventivního programu školy z hlediska naplnění jednotlivých standardních činností, spolupráce při realizaci standardních činností v rámci ŠPP; zpracování analýzy preventivního programu školy nebo dílčích intervencí z hlediska efektivity, návrhy aktualizace; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 2.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SMP_Mod5c